Era consent mode v2 już się rozpoczęła, a spóźnialscy z popłochu szukają szybkich rozwiązań na wdrożenie wszystkich wymaganych parametrów na swoją stronę. W tym artykule chciałam skupić się na tym, co może uciec naszej uwadze, a jest dosyć kluczowym elementem całej układanki związanej z prywatnością danych. Bez głębszych zapowiedzi, zapraszam do lektury!

Consent mode v2 w Google Tag Manager – droga na skróty?

Według wielu ekspertów, consent mode da się wdrożyć w kilku kliknięciach za pomocą Google Tag Managera. I oczywiście, jest to częściowo prawda. Wdrożenie za pomocą tego rozwiązania jest prostsze i stosunkowo szybsze, o ile wiemy co tak naprawdę robimy. Jak zresztą w każdej branży – albo mamy czas na samodzielną naukę, albo środki na zatrudnienie eksperta z wiedzą jak to zrobić.

W Google Tag Manager mamy dostępne szablony, które oferują pełen przekrój rozwiązań w zakresie CMP (ang. Consent Management Platform):

consent management platform

Z moich obserwacji wynika, że jednymi z popularniejszych rozwiązań w Polsce są CookieYes oraz CookieBot ze względu na dosyć prostą implementację. Są one jednak stosunkowo drogie przy dużych witrynach (największy pakiet to ok. 200 zł/miesiąc za jedną domenę!). Cóż, wychodzi na to, że w końcu era darmowych rozwiązań analitycznych dobiega końca.

Mam consent mode. Ale jak go uruchomić? O consent initializaton

W wielkim uproszczeniu, consent modę wymaga wskazania, jakie tagi mają uruchamiać się przy kolejnych skryptach. Zupełnie inne powinny działać jeśli to rozwiązania w obrębie Google (a to dlatego, że consent mode to rozwiązanie stricte od Google i dostosowane do ich produktów), a inaczej na stronach trzecich (jak Facebook Piksel). Przeczytaj więcej o consent mode v2 w moich artykule.

Podczas przeszukiwania reguł dostępnych w GTM, od kilku lat mamy do wyboru następujące tagi:

  • element DOM
  • inicjacja zgody (consent initizalization)
  • wczytanie funckji window
  • wyświetlenie strony (All pages)
  • zdarzenie inicjujące (All pages – initalization)

Uważam, że w języku polskim, powyższe nazwy reguł mogą być bardzo mylące. Nie ma semantycznie zbyt wielkie różnicy między tagami dotyczącymi inicjowania trybu zgody, jednak jest to ogromna różnica w języku angielskim. Ten pierwszy tag „consent initialization” jest stworzony z myślą o platformach CMP, aby zapewnić ich uruchamianie zawsze jako pierwszy tag. Tym sposobem, unikamy powszechnego błędu, w którym pozostałe tagi już się ładują, zanim użytkownik wyrazi zgodę.

Google opisuje ten tag następująco:

Reguła Inicjacja zgody ma pomóc zapewnić, aby wszystkie ustawienia dotyczące uzyskiwania zgody zostały uwzględnione przed uruchomieniem jakichkolwiek innych reguł. Reguła ta jest używana w przypadku tagów, które ustawiają lub aktualizują stan zgody użytkownika na potrzeby witryny, np. tagów platformy do zarządzania zgodą użytkowników lub tagów ustawiających domyślne opcje zgody.

Źrodło: https://support.google.com/tagmanager/answer/10718549?hl=pl&sjid=3305747354597158869-EU

Podsumowując – tag inicjujący zgodę dotyczy wszystkich platform CMP i powinien być użyty tylko i wyłącznie raz. Pozostałe tagi, które wcześniej korzystały z reguły „All pages” i nie pochodzą od Google, powinny mieć ustawione „Initialization – all pages”.

Mechanizmy sprawdzania dodatkowej zgody

Dodając jeszcze jeden klocek do tej, jakże wspaniałe, układanki labiryntów i kruczków, łatwo zapomnieć o tzw. mechanizmach sprawdzania dodatkowej zgody.

Do wyboru mamy następujące opcje:

  • Nie ustawiono
  • Brak wymogu uzyskania dodatkowej zgody
  • Wymagaj dodatkowej zgody na uruchomienie tagu

Znajdziesz to klikając w tag -> Ustawienia dotyczące zgody.

mechanizm wbudowanej zgody

Podsumowanie

Wdrażanie consent mode v2 jest niczym operacja na otwartym sercu, musisz być przygotowany na wiele scenariuszy i nigdy nie wiesz, który jest realny. Warto zadbać o podejście naprawdę privacy-oriented i uniknąć w przyszłości potencjalnych problemów prawnych. Jeśli masz pytania związane z consent mode v2, zapraszam do kontaktu za pomocą poniższego formularza (wybierz temat „Wdrażanie consent mode v2”). Do przeczytania następnym razem!


    Firma Light Bubble Agency wykorzystuje dane kontaktowe użytkownika, aby informować go o produktach i usługach. W każdej chwili można zrezygnować z otrzymywania tych powiadomień. Aby uzyskać więcej informacji na temat sposobu rezygnacji z subskrypcji, naszych zasad ochrony prywatności oraz tego, w jaki sposób zobowiązujemy się do ochrony i poszanowania prywatności, należy zapoznać się z naszą Polityką Prywatności.