Świat e-commerce przyspiesza z każdą kolejną konferencją Google i nie inaczej było podczas tegorocznej edycji Google Marketing Live. Całym światem digital marketingu wstrząsnęła wiadomość o uruchomieniu nowej generacji Google Merchant Centre Next. Jeśli jeszcze nie jesteś tym przejęty, Drogi Marketerze, to po lekturze tego artykułu z pewnością będziesz. Ale nie zrozum mnie źle, to także wspaniała szansa na dostosowanie swoich umiejętności wobec potrzeb rynkowych, jak najprędzej. A najlepiej od samego początku istnienia nowej generacji narzędzia w naszym kraju.

Aktualizacja: 08.02.2024

Google Merchant Centre Next

Nowa generacja platformy produktowej została wypuszczona w styczniu 2023 roku. Zauważył to przypadkowy marketer, który usiłował zalogować się do swojego konta GMC. Google po cichu testował nowy produkt na produkcji. Biedni specjaliści musieli męczyć się z chorobami wieku dziecięcego, brakiem wsparcia i zerową dokumentacją tego produktu. No cóż, taki urok tego zawodu i monopolu Google. W chwili aktualizowania tego artykułu, nowa wersja Merchant Centre już jest z nami i to przyznaję, całkiem w niezłej formie.

Google Merchant Centre
Żródło: https://support.google.com/google-ads/thread/197093166/new-version-of-merchant-center-next-how-do-i-add-second-currency-in-one-feed?hl=en
Google Merchant Centre Next

Co wyróżnia nową generację Merchanta?

Google Merchant Center Next to następca obecnie funkcjonującego Google Merchant Center, który odgrywa kluczową rolę w umożliwianiu sprzedawcom promowania swoich produktów w wynikach wyszukiwania Google oraz w reklamach na platformie Google Ads. Obecnie stworzenie reklam produktowych było możliwe tylko dzięki stworzeniu pliku produktowego, przesłaniu go do systemu i stworzeniu reklam bezpośrednio w Google Ads.

Głównym wyróżnikiem nowej wersji Merchanta jest wsparcie działania za pomocą AI – a co za tym idzie takie czary jak:

  • automatyczna poprawa jakości zdjęcia produktowego
  • wykrywanie nowych produktów na stronie i ich automatyczne dodawanie do feedu
  • wykrywanie i wstrzymywanie produktów których nie ma na stanie
  • szczegółowe statystyki względem rynku, skuteczności całej branży
  • analiza skuteczności płatnych i bezpłatnych produktów

Nowa platforma, Google Merchant Center Next, ma oferować rozszerzone możliwości segmentacji grup produktów, dostęp do bardziej szczegółowych danych o produktach oraz narzędzia do optymalizacji wyświetlania reklam.

Nowa wersja platformy do zarządzania produktami już jest dostępna w Polsce, a kolejni użytkownicy otrzymują do nich dostęp. Miałam przyjemność przeklikać się przez cały nowy interfejs i jestem pod szczerym wrażeniem bo to zapewne jedno z pierwszych produktów Google, które od razu przypadło mi do gustu.

Na plus nowego narzędzia zdecydowanie odświeżony interfejs, dużo użytecznych statystyk względem konkurencji, automatyczne przetwarzanie feedu i wskazywanie produktów, które mogły się pojawić na stronie, a nie ma ich w Merchant Centre. Pod względem skuteczności, zakładam że największą zmianą okaże się automatyczna poprawa jakości zdjęcia produktowego, co dla większości klientów jest największym utrapieniem, bo często nie ma do tego głowy, aby reagować na bieżąco.

Merchant Centre Next

Produkty napędzane AI

Cała strategia nie jest szczególnie szokująca, biorąc pod uwagę że Google implementuje rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję jak szalony. Nie zabrakło także dodatkowych akcentów w kampaniach w sieci wyszukiwania, które doczekały się w USA i UK nowego algorytmu Gemini do generowania reklam czy automatycznego pobierania zasobów do Perfomance Max. W przypadku reklam graficznych display, od dawna funkcjonowały takie rozwiązania jak Ads Creative Studio, ktore w większości bazowały na zasobach dostępnych na landing page i generowały całkiem niezłe grafiki z niemal niczego.

Osobiście ogromnie ekscytuję się tą zmianą i z wielką przyjemnością będę skrupulatnie dokumentować rozwój noweg generacji Google Merchant Centre Next.

Poniżej skrót wszystkich najważniejszych ogłoszeń na Google Marketing Live 2023 (wśród nich Merchant Centre Next):

Nowy wygląd i jeszcze większy monopol

Jak podaje Search Engine Journal, Google Merchant Centre ma pojawić się globalnie już w 2024 roku. Co to oznacza dla użytkowników systemów reklamowych? Jeśli system będzie działał bezpośrednio w połączeniu z platformą sprzedażową, wewnętrzne działy marketingu poradzą sobie z samodzielną obsługą całego konta. Pozostaje pytanie o rolę specjalisty performance marketingu, natomiast jestem spokojna o ten zawód. Samo stworzenie feedu, jeszcze nie sprawi że marketing „będzie się robił”. Będzie coraz większe zapotrzebowanie na ekspertów, którzy wesprą konfigurację, analizę i raportowanie z tych systemów. Zmieni się tylko nasza rola, ale wątpię że klienci całkowicie zrezygnują ze swoich obowiązków, aby zglębiać tajniki konfiguracji nowego narzędzia. Prawda?