Google lubi zmieniać to, co powinno zostać na swoim miejscu, ale zapewne dla specjalistów Google Ads to żadne zaskoczenie. Pod koniec marca 2024 roku, na skrzynkach marketerów wylądował wirtualny list ze słowami mrożącymi krew w żyłach: „nowe definicje metryk Google Ads”. Ochłońmy z tych emocji wspólnie i przyjrzyjmy się temu, co dokładnie zostało zmienione i w jakim celu. Chociaż na to ostatnie pytanie, zapewne nawet sam Google nam nie odpowie.

Stwórzmy koło od nowa – nowe/stare metryki

Największym wyzwaniem z metrykami Google Ads, jest samo nadążanie za ich nazewnictwem i tym, co właściwie oznaczają. Moja osobista opinia (zwrot, który ma na celu udowodnić, że nie jestem ChatemGPT tego bloga) na ten temat – zazwyczaj za zmianą nazwy kryje się zmiana jakiejś części modelu biznesowego Google. I zazwyczaj ma to pokrycie w pewnym stopniu w rzeczywistości – za każdym razem zmiany w widoczności reklam, zbiegają się czasie ze sporą aktualizacją algorytmów Google. Tak, tak wiem że brzmi to nieco szamańsko – podkreślam, że to tylko moje obserwacje i nie mam na nie 100% potwierdzenia. Po tym miłym i przydługim wstępie, przystąpmy do dzieła.

Pozycja reklamy

Kolejny niezwykle wprowadzający w błąd element to bardzo częsta sama nazwa metryki. Dla porównania podaję je w dwóch językach – polskim tłumaczeniu Google oraz nazwie oryginalnej po angielsku. Niestety, bardzo często sens pierwotnej metryki ginie po zmianie języka, stąd wiele problemów w wyjaśnieniu nowych definicji. To co szczególnie przykuło moją uwagę, znajduje się na poniższych slajdach.

Czym jest pozycja reklamy?

Pozycja reklamy – na podstawie takich czynników jak jakość tekstów, słów kluczowych czy strony docelowej, system Google Ads ocenia Twoją reklamę na tle konkurencji. Nie jest to oczywiście nowa metryka, natomiast jej definicja i sposób wpływania na metryki takie jak koszt za kliknięcie, cały czas ewoluują.

Ranking reklamy – definicja Google mówi: „zestaw wartości określających, czy Twoje reklamy kwalifikują się do wyświetlania, a jeśli tak, to, w których miejscach na stronach wyników wyszukiwania mogą się one pojawiać (o ile w ogóle) w porównaniu z reklamami innych reklamodawców”.

Czynniki wpływające na ranking reklamy

  1. Stawka
  2. Jakość reklamy
  3. Próg rankingu
  4. Konkurencyjność aukcji
  5. Kontekst
  6. Wpływ innych komponentów

Co oznaczają powyższe wskaźniki? Omówmy je krótko. Oczywiście jak to w płatnym marketingu bywa, najważniejszym kryterium jest niemal zawsze budżet. Nie da się jednak zasypać rynku jedynie budżetem, a trzeba trochę pogłówkować nad stylem, formatem i jakością reklamy. I tutaj w grę wchodzą dodatkowe czynniki, takie jak siła reklamy tesktowej, bogactwo zasobów reklamowych czy finalnie, nawet sam kontekt reklamy.

Nie wchodząc aż tak głęboko w temat, wyczuwam tutaj bardzo mocną inspirację tym jak i gdzie wyświetla się reklama natrętnie promowana przez Google czyli Performance Max. Poniżej tabela ukazująca sposób obliczania rankingu reklamy na podstawie takich metryk jak wyświetlenia na najwyższej pozycji, na górze strony czy procent udziału w reklamach.

ranking reklamy Google

Nowe metryki Google Ads

Reklama u góry strony – do niedawna, była to reklama Google, która wyświetlała się ZAWSZE nad wynikami organicznymi. Wraz z aktualizacją definicji, Google dodał malą klauzulkę w definicji: „reklamy u góry strony znajdują się zwykle nad najlepszymi bezpłatnymi wynikami wyszukiwania, jednak w przypadku niektórych zapytań mogą się wyświetlać pod nimi„.

Reklamy na najwyższej pozycji – pierwsza pozycja na górze strony, zawsze nad wynikami organicznymi.

Widoczność reklamy – szacunkowa widoczność reklamy na stronie wyników wyszukiwania. Wpływają na to dwa czynniki: pozycja reklamy oraz format.

Podsumowanie i wpływ na reklamy

Osobiście uważam, że w obecnym kierunku rozwoju reklam, nie ma innego wyjścia jak uważnie monitorować takie metryki jak jakość reklamy, czy jej ranking. Nad tym (nadal) mamy kontrolę i zdecydowanie dla dobra naszych podejmowanych wyiłków, nie zaszkodzi spojrzeć na reklamę nieco bardziej holistycznie niż tylko patrząc stricte na wynik czy przychód.