Wyrażenia regularne Google Analitycs

wyrażenia regularne google analitycs

Wyrażenia regularne Google Analitycs to bez wątpienia segment średniozaawansowy pod względem znajomości tego narzędzia. Wiedza raczej skrywana w odmętach samouczków Google, na próżno też szukać rzeczowych poradników które pokazują zastosowanie takich wyrażeń w raportach. Ale to w końcu zrozumiałe, gdyż samo Google Analitycs powstało z myślą o małych i średnich zasobach, niż o wielkich odmętach danych. Starsza siostra, czyli GA 360, skrywa z kolei wszystkie customowe raporty jakich będziemy potrzebować. A ich najpoważniejszy brat – Google Big Query, tylko spogląda z pobłażaniem na młodsze siostry, które komunikują się ze sobą kropkami, przecinkami, wykrzyknikami zamiast starym dobrym językiem bazy danych. Ale dosyć tego nader literackiego wstępu – przejdźmy do serca tego wpisu, czyli języka tajnej komunikacji z Google Analitycs, wyrażenia regularne.

Do czego wykorzystać wyrażenia regularne Google Analitycs?

Jeśli wyrażenia regularne Google brzmią dla Ciebie obco, zachęcam do zapoznania się z oficjalnymi materiałami w tym zakresie. Jest to niezwykle przydatna umiejętność, którą można wykorzystać w wielu różnych miejscach takich jak: grupowanie kanałów, filtrowanie widoków, ustawianie celów. Przydatne szczególnie wtedy, kiedy zarządzamy dużymi kontami Google Analitycs i jesteśmy narażeni na próbkowanie naszych danych. Korzystanie z wyrażeń regularnych pozwala nam ograniczyć liczbę tych danych, których potrzebujemy w danej chwili. Oczywiście jest to jedna z wielu opcji – polecam wcześniej skorzystać z wymiarów i filtrów niestandardowych w ich podstawowej formie, aby sprawdzić czy przypadkiem to już nie da nam odpowiedzi na pytanie które stawiamy.

Czym są wyrażenia regularne?

W ogromnym uproszczeniu wyrażenia regularne to informacje zaszyfrowane z znakach specjalnych i interpunkcyjnych, które wyszukiwarka odczytuje jako konkretne polecenie. Ma ono na celu pomóc nam wyfiltrować konkretne warunki, których potrzebujemy – dla przykładu wszystkie strony w naszej witrynie które zawierają w URL parametr /blog/.

Znaczenie metaznaków

Wszystkie zaszyfrowane komendy wyrażane są znakami specjalnymi, z których każdy znak odpowiada konkretnej funkcji. Kilka najprzydatniejszych znajdują się poniżej.

. dowolny pojedynczy znak (.blog dopasuje wszystko co za nazwą ma “blog”)

? dopasowanie do dokładnie tego samego wyrażenia lub dodatkowego znaku (?blog: blog, blogs, blog)

+ wszystko co znajduje się po wpisanym znaku pasuje do tego wyrażenia

| wyrażenie LUB, którego nie stosujemy na końcu formuły (blog|blogs|blogi)

^ wszystko co rozpoczyna się od tego znaku (^blog: blogi, blogowanie, blogu, bloga, blogerka)

$ wyrażenie którego szukamy znajduje się na końcu (blog$: eblog, mblog, tblog, oblog)

() dopasowanie do dokładnie tej frazy w nawiasie w podanej kolejności (blog|autor)

[] dopasowanie dokładnie takie ale w dowolnej kolejności

– wskazanie ciągu w obrębie którego ma być szukana fraza (1-9 znajdzie wszystko między tym przedziałem)

\ wyraża szukanie dokładnie wskazanego znaku a nie wyrażenia regularnego (np. \blog? szuka frazy “blog?”)

 

Related

Google Analytics 4 – kompleksowy poradnik konfiguracji

Istna rewolucja w Google Analitycs sprawiła, że od razu poczułam przerażający stres wywołany tym, że tak łatwo można stracić gromadzone i starannie pielęgnowane dane. Warto jednak czym prędzej zapoznać się z nową wersją GA4 i zacząć powoli przygotowywać się do jej włączenia, bo bez wątpienia jest kwestią czasu, aż będzie ona domyślną i jedyną wersją dostępną dla nowych witryn. Zapraszam do lektury!

Czytaj dalej

Dlaczego Google Ads i Google Analytics pokazują różne dane?

Na tapetę biorę kolejną zmorę każdego marketera i osób korzystających na codzień z Google Analytics. Skąd te rozbieżności w danych w porównaniu do Google Ads? Dlaczego platforma sklepowa przedstawia jeszcze inne wyniki? W które metryki wierzyć? Zapraszam do wpisu w którym przedstawię kilka kluczowych różnic w interpretowaniu danych z omawianych powyżej narzędzi.

Czytaj dalej