Wyrażenia regularne Google Analitycs

wyrażenia regularne google analitycs

Wyrażenia regularne Google Analitycs to bez wątpienia segment średniozaawansowy pod względem znajomości tego narzędzia. Wiedza raczej skrywana w odmętach samouczków Google, na próżno też szukać rzeczowych poradników które pokazują zastosowanie takich wyrażeń w raportach. Ale to w końcu zrozumiałe, gdyż samo Google Analitycs powstało z myślą o małych i średnich zasobach, niż o wielkich odmętach danych. Starsza siostra, czyli GA 360, skrywa z kolei wszystkie customowe raporty jakich będziemy potrzebować. A ich najpoważniejszy brat – Google Big Query, tylko spogląda z pobłażaniem na młodsze siostry, które komunikują się ze sobą kropkami, przecinkami, wykrzyknikami zamiast starym dobrym językiem bazy danych. Ale dosyć tego nader literackiego wstępu – przejdźmy do serca tego wpisu, czyli języka tajnej komunikacji z Google Analitycs, wyrażenia regularne.

Do czego wykorzystać wyrażenia regularne Google Analitycs?

Jeśli wyrażenia regularne Google brzmią dla Ciebie obco, zachęcam do zapoznania się z oficjalnymi materiałami w tym zakresie. Jest to niezwykle przydatna umiejętność, którą można wykorzystać w wielu różnych miejscach takich jak: grupowanie kanałów, filtrowanie widoków, ustawianie celów. Przydatne szczególnie wtedy, kiedy zarządzamy dużymi kontami Google Analitycs i jesteśmy narażeni na próbkowanie naszych danych. Korzystanie z wyrażeń regularnych pozwala nam ograniczyć liczbę tych danych, których potrzebujemy w danej chwili. Oczywiście jest to jedna z wielu opcji – polecam wcześniej skorzystać z wymiarów i filtrów niestandardowych w ich podstawowej formie, aby sprawdzić czy przypadkiem to już nie da nam odpowiedzi na pytanie które stawiamy.

Czym są wyrażenia regularne?

W ogromnym uproszczeniu wyrażenia regularne to informacje zaszyfrowane z znakach specjalnych i interpunkcyjnych, które wyszukiwarka odczytuje jako konkretne polecenie. Ma ono na celu pomóc nam wyfiltrować konkretne warunki, których potrzebujemy – dla przykładu wszystkie strony w naszej witrynie które zawierają w URL parametr /blog/.

Znaczenie metaznaków

Wszystkie zaszyfrowane komendy wyrażane są znakami specjalnymi, z których każdy znak odpowiada konkretnej funkcji. Kilka najprzydatniejszych znajdują się poniżej.

. dowolny pojedynczy znak (.blog dopasuje wszystko co za nazwą ma „blog”)

? dopasowanie do dokładnie tego samego wyrażenia lub dodatkowego znaku (?blog: blog, blogs, blog)

+ wszystko co znajduje się po wpisanym znaku pasuje do tego wyrażenia

| wyrażenie LUB, którego nie stosujemy na końcu formuły (blog|blogs|blogi)

^ wszystko co rozpoczyna się od tego znaku (^blog: blogi, blogowanie, blogu, bloga, blogerka)

$ wyrażenie którego szukamy znajduje się na końcu (blog$: eblog, mblog, tblog, oblog)

() dopasowanie do dokładnie tej frazy w nawiasie w podanej kolejności (blog|autor)

[] dopasowanie dokładnie takie ale w dowolnej kolejności

– wskazanie ciągu w obrębie którego ma być szukana fraza (1-9 znajdzie wszystko między tym przedziałem)

\ wyraża szukanie dokładnie wskazanego znaku a nie wyrażenia regularnego (np. \blog? szuka frazy „blog?”)

 

Related

Słownik Google Analytics dla każdego

Zapraszam po raz kolejny do fascynującego świata analityka internetowej, tym razem do fundamentów tej wiedzy, czyli słownika Google Analitycs. Biorę pod lupę najpowszechniejsze słownictwo wykorzystywane przez to narzędzie i przekładam na prosty język. Wejdź i przekonaj się że praca z GA może być bardzo zrozumiała!

Czytaj dalej

Google Analytics 4 – kompleksowy poradnik konfiguracji

Istna rewolucja w Google Analitycs sprawiła, że od razu poczułam przerażający stres wywołany tym, że tak łatwo można stracić gromadzone i starannie pielęgnowane dane. Warto jednak czym prędzej zapoznać się z nową wersją GA4 i zacząć powoli przygotowywać się do jej włączenia, bo bez wątpienia jest kwestią czasu, aż będzie ona domyślną i jedyną wersją dostępną dla nowych witryn. Zapraszam do lektury!

Czytaj dalej

Dlaczego Google Ads i Google Analytics pokazują różne dane?

Na tapetę biorę kolejną zmorę każdego marketera i osób korzystających na codzień z Google Analytics. Skąd te rozbieżności w danych w porównaniu do Google Ads? Dlaczego platforma sklepowa przedstawia jeszcze inne wyniki? W które metryki wierzyć? Zapraszam do wpisu w którym przedstawię kilka kluczowych różnic w interpretowaniu danych z omawianych powyżej narzędzi.

Czytaj dalej