Cyfrowe nawyki

Rozwój możliwości zakupowych w Internecie sprawił, że strona oficjalna sklepu nie jest już jedynym źródłem, które decyduje o tym, czy konsument dokona zakupu. Zmienił się proces zakupowy cyfrowych konsumentów, co sprawia, że marki muszą być obecne w wielu źródłach, z których korzystają ich klienci. Zapraszam do wpisu, w którym zebrałam 5 nawyków zakupowych cyfrowego klienta.

#1 Porównywarki zakupowe

Coraz śmielej konsumenci decydują się na porównywanie ofert na platformach takich jak Ceneo. Weryfikują tym samym, czy dana cena “nie odbiega od normy”, tym samym podejmując decyzję zakupową na podstawie najkorzystniejszej oferty. Oczywiście w przypadku towarów premium, cena nie jest jedyną wytyczną produktu, jednak w dużej mierze jest punktem wyznaczanym jako “normalna” cena.

#2 Interakcje z markami

Dzięki możliwości bezpośredniego zadania pytania na fanpage na Facebooku, wysłania wiadomości na Instagramie, oznaczenia na LinkedInie i wielu innych miejscach, konsument zyskał narzędzie bezpośredniego kontaktu z daną marką. Z punktu widzenia marek, jest to zaletą i wadą w jednym – jedna opinia na profilu na Facebooku, może okazać się krzywdzącą dla wielu innych działań marketingowych. W drugą stronę patrząc, tym sposobem najszybciej wyrazimy aprobatę dla danej marki, np. publikując zdjęcie na fanpage marki.

#3 Sprawdzanie opinii w social media

Oprócz opinii w Google, która cieszy się niezbyt chlubną chwałą kupowanych wpisów, coraz częściej zaglądamy do recenzji innych klientów danej marki, w celu zweryfikowania danego produktu. Ciekawym faktem jest to, że najczęściej ufamy wpisowi, który nie ma samych pozytywnych opinii. Poświadcza to prawdziwość i autentyczność takich opinii, bo jak to w życiu bywa, budzące podejrzenie jest 100% dobrych opinii polecający dany produkt.

#4 Natychmiastowa gratyfikacja

Cyfrowy konsument rozumie jak ważna dla marketingu są jego dane. Wyrażenie zgody marketingowej otwiera bramę do lepszego zrozumienia konsumenta, jednak ten musi w wyraźny sposób poświadczyć, że się na to zgadza. Zostawiamy swoje adresy mailowe, w zamian oczekując rabatu na pierwsze zakupy, możliwości pobrania bezpłatnego e-booka czy dostępu do wartościowych treści. To właśnie system natychmiastowej gratyfikacji, definiuje nasze dynamiczne zachowania w przestrzeni online.

#5 Korzystanie z promowanych ofert

Subiektywnie zamieszczona pozycja, która uczula na ważną zmianę w zachowaniach konsumentów. Jesteśmy coraz bardziej świadomi, że z możliwość wypromowania swojej oferty, należy zapłacić. Przyzwyczajają nas do tego platformy takie jak Allegro czy OLX, które poświadczają że dana oferta jest w pełni autentyczna, dostępna i realna. Taką samą funkcję spełnia także zakładka Google Zakupy, która umożliwia nam łatwe porównanie ze sobą cen, dostępności czy czasu dostawy produktu, który nas interesuje.

 

Powyższe zachowania zakupowe to subiektywny ranking, uwzględniający rozwój nowoczesnych technologii oraz parametry, na które marketerzy w szczególnym stopniu zwracają swoją uwagę. Nie wyczerpuje on jednak wszystkich dostępnych zachowań, jednak mam nadzieję, że mój wpis był dla Ciebie ciekawy.

 

Przeczytaj więcej o cyfrowych konsumentach:

  • https://www.antevenio.com/usa/the-digital-consumer-in-2019-gets-to-understand-their-needs-better/
  • https://cmo.adobe.com/articles/2019/2/5-consumer-trends-that-are-shaping-digital-content-consumption.html#gs.qdl3a3
  • https://www.customermonitor.com/blog/why-you-should-care-about-digital-consumer-behaviour