Kiedy nasza upragniona strona już powstała, z zapartym dechem wyczekujemy momentu, w którym ujrzymy ją w wynikach organicznych po wpisaniu danego hasła w wyszukiwarkę. Czekamy jednak już pewien czas a wyników nadal nie ma, zastanawiamy się zatem czy aby napewno wszystko poszło z planem.
Można oczywiście każdego dnia przeglądać 87456784365243756249735673256976397 witryn podobnych do naszej i sprawdzać czy aby wreszcie nasza witryna się nie pojawiła. Jest jednak o wiele prostszy sposób a tą złotą metodą marketerów i pozycjonerów jest narzędzie zwane Google Search Console. O magii i potędze tego narzędzia rozpiszę się w niniejszym artykule co nieco, jednak Was zachęcam do przetestowania moich słów w praktyce. Owocnej lektury!
Do czego służy Google Search Console?
W najprostszych słowach narzędzie to umożliwia monitorowanie pozycji naszej strony w internecie. Możemy w łatwy sposób sprawdzić ile kliknięć oraz wyświetleń miały poszczególne podstrony a także sprawdzić czy są zaindeksowane, czyli widoczne dla Google.
Jak założyć konto dla naszej witryny?
Kiedy przejdziemy już wstępne ustawienia, mamy do wyboru dwa okna do wyboru:
- Usługa z prefiksem URL – pasuje tylko do jednego, ściśle określonego adresu URL z prefiksem http.
- Usługa domeny – obejmuje wszystkie domeny i wszystkie protokoły (z www, bez, http, https). ZALECANE
Kiedy już założymy konto, należy je zweryfikować w celu potwierdzenia, że dana domena należy do nas i mamy do niej prawa. Do wyboru mamy kilka różnych opcji.
Weryfikowanie witryny
- plik HTML – specjalny fragment kodu powiązany z konkretnym użytkownikiem, należy go wgrać na stałe, ponieważ na jego podstawie witryna weryfikuje naszą własność; kod ten zawiera fragment Google-Site-Verification
- nazwa domeny – weryfikujemy własność za pomocą rekordu DNS u dostawcy naszej domeny. Żmudne i skomplikowane, patrz niżej na prostsze metody
- kod śledzenia Google Analitycs – jeśli konto w tym narzędziu masz z tego samego adresu mailowego, bez problemu zweryfikujesz swoją witrynę za pomocą Analitycsa, UWAGA_1 – jeśli GA zostało wgrane za pomocą GTM albo wtyczki, wypróbuj inną metodę; UWAGA_2 – w wersji GA4 kod powiązany jest ze strumieniem danych
- kod Google Tag Managera – najszybsza i najprostsza forma pod warunkiem że GTM został wgrany na stronę bezpośrednio w kod naszej witryny, działa od razu po weryfikacji ZALECANE
Opisane powyżej metody są najczęściej wymieniane i najprostsze do samodzielnej konfiguracji. Istnieją jeszcze inne metody, jednak są one o wile bardziej skomplikowane i złożone.
Najczęstsze błędy przy weryfikacji
- nieprawidłowy tag – skopiuj pełną nazwę zawierającą wszystkie znaki
- upłynął limit czasu – sprawdź czy na serwerze jest miejsce i czy nie jest on nieaktywny
- błąd podczas sprawdzania witryny – kod weryfikujący nie został odnaleziony, upewnij się że znajduje się we właściwym miejscu
- zbyt wiele przekierowań – na stronie znalazła się pętla która cały czas kieruje dalek (najczęściej przy niewłaściwej implementacji SSL)
Mam nadzieję, że mój poradnik pomógł Wam w zakładniu konta Google Search Console, życzę efektywnych analiz ruchu i widoczności Waszej strony!
Komentarze