Przy testowaniu nowych rozwiązań czy anulowaniu zamówień, w Google Analytics pozostają dane, które nie do końca odzwierciedlają stan rzeczywisty. Jeśli zapomnimy o stosowaniu widoku testowego, trzeba będzie szukać rozwiązania problemu jakim jest niepożądana transakcja w Google Analytics. Jak zatem bez ingerencji w bezpośredni kod strony, doprowadzić dane swojego sklepu e-commerce do porządku? Zapraszam na rzeczowy poradnik, którego sama bardzo długo poszukiwałam w internecie, o tym jak usunąć dane z Google Analytics.

Kiedy skorzystać z opcji usuwania danych?

Najczęstszą z przyczyn, dla których zależy nam na „oczyszczeniu” danych jest anulowanie złożonej transakcji, testy sklepu, w których wpadł niechciany zakup czy też anulowane zamówienie. Każda zmiana w Google Analytics zaburza nam wyniki, jednak trzeba być świadomym że podejmując ryzyko „zniwelowania” transakcji, której nie powinno być, możemy wywołać niepożądane zmiany. W dalszej części artykułu opiszę krok po kroku wraz z przykładem, jak dokonać „ujemnej transakcji” celem usunięcia niewłaściwej. Brzmi skomplikowanie i takim jest, zatem jak w każdym przypadku eksperymentów i ingerencji w system Google Analytics zewnętrznymi narzędziami, apeluję o rozsądek i rozważne stosowanie opisanej metody. Zastosowanej zmiany nie da się cofnąć, bądźcie ostrożni!

Narzędzia potrzebne do usunięcia danych

  • Google Analytics – nazbyt oczywistym jest fakt, że potrzebujemy dostęp do narzędzia, z którego chcemy usunąć dane ale warto upewnić się że na poziomie konta mamy uprawnienia „Edycja”
  • Google Measurement Protocol – wskazówki dla web developerów z oznaczeniami przyjętymi przez Google
  • Hit Builder – narzędzie, które umożliwia wysłanie bezpośredniego hita do Google Analytics z wybranym żądaniem. W tym wypadku posłuży do wysłania ujemnej transakcji, przed rozpoczęciem autoryzuj dostęp do swojego konta GA.

Wysyłanie zdarzenia do Google Analytics

WAŻNE: wszelkie poniższe czynności, po autoryzacji dostępu do Google Analytics, mają prawo zmieniać i modyfikować Twoje dane w panelu (czego w tym wypadku oczekujemy) – wypełnij dane bardzo skrupulatnie i pamiętaj, że wyzerowana transakcja będzie widoczna w panelu, co oznacza że podjęcie tego działania nie usunie całkowitego śladku, że taka transakcja miała miejsce. Postępuj rozważnie i dokładnie czytaj wszystkie oznaczenia, dane aktualne na czerwiec 2020.

  1. Zlokalizuj w Google Analytics ID transakcji, najszybszy sposób który polecam: Pozyskiwanie -> Wymiar dodatkowy -> Identyfikator transakcji. Zapisz w notatniku lub innym miejscu na później.
  2. Przejdź do Google Measurement Protocol i kliknij View this hit in the Measurement Protocol Hit Builder w sekcji Transaction Hit.Google Measurement Protocl
  3. Po przejściu do Hit Buildera autoryzuj dostęp a następnie przejdź na dół do formularza Hit parameter details. Nie przejmuj się na tym etapie danymi dostępnymi w hicie, są one tylko przykładem i nie zostaną wysłane do Twojego Google Analytics, dopóki sam ręcznie nie wprowadzisz wszystkich danych.
  4. Wypełnij dane z formularza zgodnie ze swoim przypadkiem (i prawdziwymi danymi), oznaczenia skrótów z przykładowym wypełnieniem poniżej. Jeżeli dostawa lub podatki nie zostały skonfigurowane, wpisz wartość 00.00.Hit Builder ToolLegenda:

    v=1 // Version – dotyczy 1 parametru, zatem wpisujemy 1
    tid=UA-XXXXX-Y // Tracking ID – kod śledzenia Google Analytics

    cid=555 // Anonymous Client ID – anonimowy numer klienta ID (nie jest potrzebne ale nie można zostawić pustego, wystarczy wpisać 123)

    t=transaction // typ zdarzenia zdefiniowany w GA (transakcja)

    ti=12345 // transaction ID – numer transakcji, który wcześniej sprawdzaliśmy

    ta=westernWear // Transaction affiliation – niezbyt trafnie przetłumaczone w polskiej wersji językowej jako „przynależność”, po sprawdzeniu tego parametru w wymiarach dodatkowych można sprawdzić z jakiego źródła wpadła transakcja, którą chcemy usunąć, w przykładzie wykorzystałam „Referral”

    tr=50.00 // Transaction revenue – przychód, bardzo ważne jest formatowanie liczb bez przecinków

    ts=32.00 // Transaction shipping – koszty dostawy, opcjonalne

    tt=12.00 // Transaction tax – podatki, opcjonalne

    cu=EUR // Currency code – kod waluty

  5. Teraz dodaj znak minus w wartościach, które chcesz usunąć czyli: tr (przychód), ts (dostawa), tt (podatki).Hit Builder
  6. Przejdź na góre i po sprawdzeniu danych kliknij Validate hit.Validate Hit
  7. Następnie zatwierdź klikając opcję Send hit to Google Analytics.Validate GA
  8. Odczekaj ok. 15 minut zanim zobaczysz wyzerowane dane w swoim Google Analytics. WAŻNE! W raportach będzie widoczna transakcja np. „+150.00 zł” i „-150.00 zł”, w tym przypadku warto zrobić notatkę w panelu, kiedy i z jakiego powodu została wprowadzona zmiana aby mieć to w pamięci.

To tyle na dzisiaj z mojego wpisu, który wcale nie wyszedł taki krótki. Wierzę, że będzie użyteczny i pozwoli Wam szkolić analityczne umiejętności, przyznam że poznanie omówionych narzędzi bardzo zmotywowało mnie do doskonalenia analityki dla klientów. Mam nadzieję, że i Wam posłuży w dobrym celu!

Jeśli ciekawią Cię tajniki Google Analytics, zapraszam na mój inny wpisy dotyczący grupowania kanałów w Google Analytics!