Usuwanie transakcji z Google Analytics

Usuwanie danych z GA

Przy testowaniu nowych rozwiązań czy anulowaniu zamówień, w Google Analytics pozostają dane, które nie do końca odzwierciedlają stan rzeczywisty. Jeśli zapomnimy o stosowaniu widoku testowego, trzeba będzie szukać rozwiązania problemu jakim jest niepożądana transakcja w Google Analytics. Jak zatem bez ingerencji w bezpośredni kod strony, doprowadzić dane swojego sklepu e-commerce do porządku? Zapraszam na rzeczowy poradnik, którego sama bardzo długo poszukiwałam w internecie, o tym jak usunąć dane z Google Analytics.

Kiedy skorzystać z opcji usuwania danych?

Najczęstszą z przyczyn, dla których zależy nam na „oczyszczeniu” danych jest anulowanie złożonej transakcji, testy sklepu, w których wpadł niechciany zakup czy też anulowane zamówienie. Każda zmiana w Google Analytics zaburza nam wyniki, jednak trzeba być świadomym że podejmując ryzyko „zniwelowania” transakcji, której nie powinno być, możemy wywołać niepożądane zmiany. W dalszej części artykułu opiszę krok po kroku wraz z przykładem, jak dokonać „ujemnej transakcji” celem usunięcia niewłaściwej. Brzmi skomplikowanie i takim jest, zatem jak w każdym przypadku eksperymentów i ingerencji w system Google Analytics zewnętrznymi narzędziami, apeluję o rozsądek i rozważne stosowanie opisanej metody. Zastosowanej zmiany nie da się cofnąć, bądźcie ostrożni!

Narzędzia potrzebne do usunięcia danych

  • Google Analytics – nazbyt oczywistym jest fakt, że potrzebujemy dostęp do narzędzia, z którego chcemy usunąć dane ale warto upewnić się że na poziomie konta mamy uprawnienia „Edycja”
  • Google Measurement Protocol – wskazówki dla web developerów z oznaczeniami przyjętymi przez Google
  • Hit Builder – narzędzie, które umożliwia wysłanie bezpośredniego hita do Google Analytics z wybranym żądaniem. W tym wypadku posłuży do wysłania ujemnej transakcji, przed rozpoczęciem autoryzuj dostęp do swojego konta GA.

Wysyłanie zdarzenia do Google Analytics

WAŻNE: wszelkie poniższe czynności, po autoryzacji dostępu do Google Analytics, mają prawo zmieniać i modyfikować Twoje dane w panelu (czego w tym wypadku oczekujemy) – wypełnij dane bardzo skrupulatnie i pamiętaj, że wyzerowana transakcja będzie widoczna w panelu, co oznacza że podjęcie tego działania nie usunie całkowitego śladku, że taka transakcja miała miejsce. Postępuj rozważnie i dokładnie czytaj wszystkie oznaczenia, dane aktualne na czerwiec 2020.

  1. Zlokalizuj w Google Analytics ID transakcji, najszybszy sposób który polecam: Pozyskiwanie -> Wymiar dodatkowy -> Identyfikator transakcji. Zapisz w notatniku lub innym miejscu na później.
  2. Przejdź do Google Measurement Protocol i kliknij View this hit in the Measurement Protocol Hit Builder w sekcji Transaction Hit.Google Measurement Protocl
  3. Po przejściu do Hit Buildera autoryzuj dostęp a następnie przejdź na dół do formularza Hit parameter details. Nie przejmuj się na tym etapie danymi dostępnymi w hicie, są one tylko przykładem i nie zostaną wysłane do Twojego Google Analytics, dopóki sam ręcznie nie wprowadzisz wszystkich danych.
  4. Wypełnij dane z formularza zgodnie ze swoim przypadkiem (i prawdziwymi danymi), oznaczenia skrótów z przykładowym wypełnieniem poniżej. Jeżeli dostawa lub podatki nie zostały skonfigurowane, wpisz wartość 00.00.Hit Builder ToolLegenda:

    v=1 // Version – dotyczy 1 parametru, zatem wpisujemy 1
    tid=UA-XXXXX-Y // Tracking ID – kod śledzenia Google Analytics

    cid=555 // Anonymous Client ID – anonimowy numer klienta ID (nie jest potrzebne ale nie można zostawić pustego, wystarczy wpisać 123)

    t=transaction // typ zdarzenia zdefiniowany w GA (transakcja)

    ti=12345 // transaction ID – numer transakcji, który wcześniej sprawdzaliśmy

    ta=westernWear // Transaction affiliation – niezbyt trafnie przetłumaczone w polskiej wersji językowej jako „przynależność”, po sprawdzeniu tego parametru w wymiarach dodatkowych można sprawdzić z jakiego źródła wpadła transakcja, którą chcemy usunąć, w przykładzie wykorzystałam „Referral”

    tr=50.00 // Transaction revenue – przychód, bardzo ważne jest formatowanie liczb bez przecinków

    ts=32.00 // Transaction shipping – koszty dostawy, opcjonalne

    tt=12.00 // Transaction tax – podatki, opcjonalne

    cu=EUR // Currency code – kod waluty

  5. Teraz dodaj znak minus w wartościach, które chcesz usunąć czyli: tr (przychód), ts (dostawa), tt (podatki).Hit Builder
  6. Przejdź na góre i po sprawdzeniu danych kliknij Validate hit.Validate Hit
  7. Następnie zatwierdź klikając opcję Send hit to Google Analytics.Validate GA
  8. Odczekaj ok. 15 minut zanim zobaczysz wyzerowane dane w swoim Google Analytics. WAŻNE! W raportach będzie widoczna transakcja np. „+150.00 zł” i „-150.00 zł”, w tym przypadku warto zrobić notatkę w panelu, kiedy i z jakiego powodu została wprowadzona zmiana aby mieć to w pamięci.

To tyle na dzisiaj z mojego wpisu, który wcale nie wyszedł taki krótki. Wierzę, że będzie użyteczny i pozwoli Wam szkolić analityczne umiejętności, przyznam że poznanie omówionych narzędzi bardzo zmotywowało mnie do doskonalenia analityki dla klientów. Mam nadzieję, że i Wam posłuży w dobrym celu!

Jeśli ciekawią Cię tajniki Google Analytics, zapraszam na mój inny wpisy dotyczący grupowania kanałów w Google Analytics!

Related

Wyrażenia regularne Google Analitycs

Wyrażenia regularne Google Analitycs pozwalają na uproszczenie pracy zwłaszcza przy dużej ilości danych. Niestandardowe raporty, filtrowanie po określonych źródłach czy grupowanie kanałów to jedne z kilku miejsc w których przyda się znajomość wyrażeń regularnych. Zapraszam do lektury i testowania nowej wiedzy w praktyce!

Czytaj dalej

Słownik Google Analytics dla każdego

Zapraszam po raz kolejny do fascynującego świata analityka internetowej, tym razem do fundamentów tej wiedzy, czyli słownika Google Analitycs. Biorę pod lupę najpowszechniejsze słownictwo wykorzystywane przez to narzędzie i przekładam na prosty język. Wejdź i przekonaj się że praca z GA może być bardzo zrozumiała!

Czytaj dalej

Google Analytics 4 – kompleksowy poradnik konfiguracji

Istna rewolucja w Google Analitycs sprawiła, że od razu poczułam przerażający stres wywołany tym, że tak łatwo można stracić gromadzone i starannie pielęgnowane dane. Warto jednak czym prędzej zapoznać się z nową wersją GA4 i zacząć powoli przygotowywać się do jej włączenia, bo bez wątpienia jest kwestią czasu, aż będzie ona domyślną i jedyną wersją dostępną dla nowych witryn. Zapraszam do lektury!

Czytaj dalej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.