Temat inny niż większość na blogu a zarazem niezwykle potrzebny i często mocno niedoceniany. Cała komunikacja w internecie, w reklamach online czy sieciach społecznościowych marek powinna zawierać w sobie rzetelną obietnicę. Przede wszystkim taką, która ma pokrycie w tym co oferujemy a zarazem zachęca do zaufania naszej marce. Zapraszam do niniejszego wpisu, w którym wezmę pod lupę szerzej jedną z najważniejszych koncepcji marketingowych – Value Proposition czyli propozycję wartości.

Czym jest Value Proposition?

W ogólnym ujęciu Value Proposition czyli propozycje wartości naszej marki to określenie grupy docelowej i wartości, jakiej tej grupie chcemy dostarczyć. W pierwotnym założeniu ma to mieścić się na jednej kartce papieru gdzie prezentujemy wszystkie najważniejsze aspekty biznesu, którego celem jest skoncentrowanie się na propozycji wartości oraz segmentacja klientów. W przeciwieństwie do strategii i planów, które często można zebrać w pokaźnej ilości materiały, propozycje wartości powinny być esencją tego, co nasz biznes reprezentuje. 

Value Proposition

Źródło: opracowanie własne

Jak wykorzystać propozycje wartości w marketingu?

Wbrew pozorom spisana i ustrukturyzowana strategia marki wraz z jej wartościami to już połowa drogi po sukces. Dokładnie wiemy wokół czego powinna koncentrować się komunikacja a także jakie cechy odbiorców są dla szczególnie ważne. Możemy zatem zbudować wokół tego narrację odpowiadającą naszej marce, np. marka jubilerska odwołująca się do cech takich jak zamiłowanie do dodatków klientek, bazowanie na najnowszych trendach albo podążanie za marką ze względu na sympatię do określonego stylu.

Plan projektowania wartości

Grupa docelowa

Na początku musisz dogłębnie zrozumieć swoją grupę docelową. Spróbuj od poznania i przeanalizowania zadań jakie Twój klient wykonuje na co dzień. Skup się na sprawach dotyczących obszaru problemowego, którym zamierzasz się zająć. Mogą to być cele (które klient chce osiągnąć),  potrzeby (które się u niego pojawiają) lub po prostu klasyczne codzienne listy zadań do wykonania.

Bóle klienta

Teraz spróbuj znaleźć bóle, które pojawiają się podczas planowania, realizacji, po wykonaniu wspomnianych wyżej zadań. Będą to wszelkiego rodzaju negatywne emocje, ryzyka, nieprzewidziane sytuacje i koszty. Pomyśl o aktualnie wykorzystywanych przez klienta rozwiązaniach i o tym, co uważa za zbyt kosztowne, trudne, irytujące. Na koniec spróbuj wybrać kluczowe, najważniejsze bóle.

Korzyści klienta

Kolejnym etapem będzie określenie korzyści, pozytywów dotyczących tych zadań. Korzyściami mogą być wszelkiego rodzaju pozytywne emocje, społeczne benefity, zadowolenie, oszczędność, zwiększenie zysku. Zastanów się nad tym, co uszczęśliwia klienta, jakie rozwiązania mu się podobają, co sprawia że jego życie jest lepsze. Na koniec spróbuj wybrać kluczowe, najważniejsze korzyści jakimi się on kieruje. 

Produkt

Znając już profil swojego klienta możemy zaproponować rozwiązanie, czyli naszą propozycję wartości. Na początku wypisz sobie wszystkie produkty i usługi, które Twoja propozycja wartości ma zawierać.  

Łagodzenie bolączek

Kreowanie wartości dla klienta to albo uśmierzanie jego bólu, albo wzmacnianie korzyści które odnosi. Zacznijmy od bólu. Zastanów się w jaki sposób rozwiązanie, które zaproponowałeś w poprzednim punkcie, wpływa na bóle naszego klienta. Czy obniża jego negatywne emocje, ryzyka, prawdopodobieństwo wystąpienia nieprzewidzianych sytuacji i kosztów? Na końcu oczywiście zaznacz najważniejsze z nich. 

Tworzenie korzyści

Tak samo jako analizowałeś bóle klienta, przeanalizuj również korzyści jakie zaproponowane przez Ciebie rozwiązanie oferuje. Odwołaj się oczywiście do określonych wcześniej pozytywów pożądanych przez klienta. Pomyśl, jak Twoje rozwiązanie będzie generowało pozytywne emocje, korzyści społeczne, oszczędność czasu, zwiększenie przychodu/zysku dla klienta. Jak zawsze, spróbuj na końcu wybrać najważniejsze z korzyści. 

Wdrażanie i ewolucja

Tak jak każdy plan i strategia, również wartości marki często ewoluują wraz z rozwojem. Warto poznać swoje mocne i słabe strony oraz mieć plan tego jak reagować na różne wyzwania ze strony klientów. 

Jeśli zainspirowałam Was do działania albo chcecie podzielić się swoimi przemyśleniami, jak zawsze zachęcam do pozostawienia komentarza.

Do przeczytania wkrótce!


Zobacz artykuł: Blueprint – narzędzie planowania usług