Wyrażenia regularne Google Analytics to bez wątpienia segment średniozaawansowy pod względem znajomości tego narzędzia. Wiedza raczej skrywana w odmętach samouczków Google, na próżno też szukać rzeczowych poradników które pokazują zastosowanie takich wyrażeń w raportach.

Ale to w końcu zrozumiałe, gdyż samo Google Analytics powstało z myślą o małych i średnich zasobach, niż o wielkich odmętach danych. Starsza siostra, czyli GA 360, skrywa z kolei wszystkie customowe raporty jakich będziemy potrzebować.

A ich najpoważniejszy brat – Google Big Query, tylko spogląda z pobłażaniem na młodsze siostry, które komunikują się ze sobą kropkami, przecinkami, wykrzyknikami zamiast starym dobrym językiem bazy danych. Ale dosyć tego nader literackiego wstępu – przejdźmy do serca tego wpisu, czyli języka tajnej komunikacji z Google Analytics, wyrażenia regularne.

Do czego wykorzystać wyrażenia regularne Google Analitycs?

Jeśli wyrażenia regularne Google brzmią dla Ciebie obco, zachęcam do zapoznania się z oficjalnymi materiałami w tym zakresie. Jest to niezwykle przydatna umiejętność, którą można wykorzystać w wielu różnych miejscach takich jak: grupowanie kanałów, filtrowanie widoków, ustawianie celów.

Przydatne szczególnie wtedy, kiedy zarządzamy dużymi kontami Google Analytics i jesteśmy narażeni na próbkowanie naszych danych. Korzystanie z wyrażeń regularnych pozwala nam ograniczyć liczbę tych danych, których potrzebujemy w danej chwili. Oczywiście jest to jedna z wielu opcji – polecam wcześniej skorzystać z wymiarów i filtrów niestandardowych w ich podstawowej formie, aby sprawdzić czy przypadkiem to już nie da nam odpowiedzi na pytanie które stawiamy.

Czym są wyrażenia regularne?

W ogromnym uproszczeniu wyrażenia regularne to informacje zaszyfrowane z znakach specjalnych i interpunkcyjnych, które wyszukiwarka odczytuje jako konkretne polecenie. Ma ono na celu pomóc nam wyfiltrować konkretne warunki, których potrzebujemy – dla przykładu wszystkie strony w naszej witrynie które zawierają w URL parametr /blog/.

Znaczenie metaznaków

Wszystkie zaszyfrowane komendy wyrażane są znakami specjalnymi, z których każdy znak odpowiada konkretnej funkcji. Kilka najprzydatniejszych znajdują się poniżej.

. dowolny pojedynczy znak (.blog dopasuje wszystko co za nazwą ma „blog”)

? dopasowanie do dokładnie tego samego wyrażenia lub dodatkowego znaku (?blog: blog, blogs, blog)

+ wszystko co znajduje się po wpisanym znaku pasuje do tego wyrażenia

| wyrażenie LUB, którego nie stosujemy na końcu formuły (blog|blogs|blogi)

^ wszystko co rozpoczyna się od tego znaku (^blog: blogi, blogowanie, blogu, bloga, blogerka)

$ wyrażenie którego szukamy znajduje się na końcu (blog$: eblog, mblog, tblog, oblog)

() dopasowanie do dokładnie tej frazy w nawiasie w podanej kolejności (blog|autor)

[] dopasowanie dokładnie takie ale w dowolnej kolejności

– wskazanie ciągu w obrębie którego ma być szukana fraza (1-9 znajdzie wszystko między tym przedziałem)

wyraża szukanie dokładnie wskazanego znaku a nie wyrażenia regularnego (np. blog? szuka frazy „blog?”)

Podsumowując

Mam nadzieję, że mój wpis przybliżył Ci zagadnienia wyrażeń regularnych w GA. Do przeczytania wkrótce!

Jeśli podobał Ci się wpis, udostępnij go na swoim Linkedinie, dzięki!

Udostępnij wpis w social mediach