Słownik Google Analytics dla każdego

Słownik Google Analitycs

Google Analitycs to niemal nadnarzędzie, które absolutnie każdy stawiający pierwsze kroki w internecie powinien poznać. Co najważniejsze, narzędzie to jest bezpłatne i dostępne dla każdego, jednak dopiero jego dogłębne poznania odsłania przed nami nieposkromione morze możliwości analitycznego okrętu na tym oceanie danych. Po tym poetycznym wstępnie, nie zostało nic innego jak zaprosić Was do krótkiego przewodnika po tym świecie Google Analitycsa. Oto i on, owocnej lektury!

Do czego przydaje się Google Analitycs?

Oprócz możliwości śledzenia wielu ważnych dla nas wskaźników marketingowych, najważniejszą zaletą jest możliwość wyciągania wiarygodnych wniosŻow na podstawie realnych zachowań użytkownika. Oprócz tego, skrywa on w sobie dodatkowe zalety takie jak:

  • analityka internetowa pozwala nam wyciągać zasadne wnioski oparte na danych
  • możemy podejmować trafniejsze decyzje biznesowe
  • wspomaga naszą wiarygodność w rozmowach z partnerami – dobrze gromadzone dane są niepodważalne*
  • dostarcza nam wiarygodne insighty o naszych konsumentach
  • pozwala wykreować persony a dzięki temu udoskonalać nasze produkty
  • ocena powodzenia prowadzonych działań marketingowych

*paradoksalnie czym więcej wiedzy i umiejętności w zakresie statystki posiadamy, tym łatwiej i pewniej wyciągamy te dane i sięgamy po te metryki, które akurat potwierdzają naszą tezę

Jak wygląda struktura konta?

Idealna i modelowa struktura naszego konta Google Analitycs powinna składać się z jednej usługi (czyli naszej jednej strony www), następnie usług które posiadamy (np. http i https) a także co najmniej trzech widoków (main – główny, test – do testów raw – surowe dane bez modyfikacji).
Struktura konta Google Analitycs

O czym pamiętać przy implementacji?

  • kod śledzenia UA
  • dostęp administracyjny (odczyt i analiza, edycja, współpraca)
  • domyślny URL (http, https, www)
  • widoki danych (main, raw, test)
  • gromadzenie danych i remarketing
  • wykluczenia bramek płatności
  • tagowanie kampanii (dla sociali, newsletterów)
  • konwersje mikro, makro, cele
  • ulepszony e-commerce (dla sklepów)

Słownik Google Analitycs

Atrybucja – Proces przypisania sprzedaży i konwersji do punktów kontaktu na ścieżkach konwersji.

Grupowanie kanałów – Zbiorcze dane o źródłach ruchu w raportach Pozyskanie dotyczące kilku działań marketingowych łącznie. Grupowanie kanałów pozwala wyświetlać i porównywać dane zbiorcze według nazwy kanału, a także według indywidualnego źródła ruchu, medium lub nazwy kampanii.

Konwersja – ukończona działalność (online lub offline) mająca znaczenie dla powodzenia Twojej firmy. Przykłady: subskrypcja newslettera e-mailowego (konwersja na cel), kupno (transakcja, zwana też konwersją e-commerce).

Odsłona – pojedynczy przypadek wczytania (lub ponownego wczytania) strony przez przeglądarkę. Odsłony to parametr podający łączną liczbę wyświetlonych stron.

Unikalne odsłony (np. w raporcie Najlepsza treść), obejmują wszystkie odsłony wygenerowane przez tego samego użytkownika podczas tej samej sesji. Unikalne odsłony odzwierciedlają liczbę sesji, podczas których dana strona została wyświetlona co najmniej raz.

Próbkowanie – wybranie części danych dotyczących ruchu i utworzenie raportu na temat trendów wykrytych w tak uzyskanej próbce. Próbkowanie jest szeroko stosowane w analizach statystycznych, ponieważ analiza podzbioru danych daje podobne wyniki do analizy pełnego zestawu danych, ale wymaga mniejszego nakładu czasu i pracy.

Segmenty – podzbiór sesji lub użytkowników o wspólnych atrybutach. Segmenty pozwalają dzielić grupy sesji lub użytkowników w celu dokładniejszej analizy.

Sesja – okres, w jakim użytkownik wykazuje aktywność w witrynie lub aplikacji. Domyślnie, jeśli użytkownik będzie nieaktywny przez co najmniej 30 minut, jego dalsze działania zostaną przypisane do nowej sesji. Użytkownicy, którzy opuszczą witrynę i powrócą do niej przed upływem 30 minut, zostaną przypisani do pierwotnej sesji.

Tag Google Analitycs – fragment kodu JavaScript, służący do przesyłania danych do innego podmiotu, np. Google. Przykładowy tag to kod śledzenia Analytics.

Wymiar – atrybut opisowy lub charakterystyka obiektu, które mogą mieć różne wartości. Lokalizacja geograficzna może mieć na przykład wymiary o nazwie Szerokość geograficzna, Długość geograficzna lub Nazwa miasta.

Źródło/Medium – Źródło: miejsce, z którego bezpośrednio pochodzi ruch związany z Twoimi treściami, takie jak wyszukiwarka (na przykład google) lub domena (example.com). Medium: ogólna kategoria źródła, na przykład bezpłatne wyniki wyszukiwania (organic), płatne wyniki wyszukiwania kosztu kliknięcia (cpc) czy witryna odsyłająca (referral).

Ograniczenia w Google Analitycs

  1. wszystkie zgromadzone dane należą do usługodawcy
  2. niesprecyzowana kwestia poufności danych
  3. przechowywanie danych do 25 miesięcy
  4. dane spływają z opóźnieniem
  5. nie każde dane GA jest w stanie zarejestrować
  6. ograniczenia ilościowe (limit kont, limit celów, ograniczenie segmentów)
  7. brak możliwości odzyskania danych

 W powyższym artykule starałam się pokrótce odkryć prawdziwe oblicze narzędzia, które w świecie online jest niczym tlen dla stron internetowych. Warto korzystać z możliwości jakie oferuje, a przede wszystkim pracować nad naszą witryną zgodnie z wiarygodnością naszych danych.

Related

Wyrażenia regularne Google Analitycs

Wyrażenia regularne Google Analitycs pozwalają na uproszczenie pracy zwłaszcza przy dużej ilości danych. Niestandardowe raporty, filtrowanie po określonych źródłach czy grupowanie kanałów to jedne z kilku miejsc w których przyda się znajomość wyrażeń regularnych. Zapraszam do lektury i testowania nowej wiedzy w praktyce!

Czytaj dalej

Google Analytics 4 – kompleksowy poradnik konfiguracji

Istna rewolucja w Google Analitycs sprawiła, że od razu poczułam przerażający stres wywołany tym, że tak łatwo można stracić gromadzone i starannie pielęgnowane dane. Warto jednak czym prędzej zapoznać się z nową wersją GA4 i zacząć powoli przygotowywać się do jej włączenia, bo bez wątpienia jest kwestią czasu, aż będzie ona domyślną i jedyną wersją dostępną dla nowych witryn. Zapraszam do lektury!

Czytaj dalej

Dlaczego Google Ads i Google Analytics pokazują różne dane?

Na tapetę biorę kolejną zmorę każdego marketera i osób korzystających na codzień z Google Analytics. Skąd te rozbieżności w danych w porównaniu do Google Ads? Dlaczego platforma sklepowa przedstawia jeszcze inne wyniki? W które metryki wierzyć? Zapraszam do wpisu w którym przedstawię kilka kluczowych różnic w interpretowaniu danych z omawianych powyżej narzędzi.

Czytaj dalej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *