Jak działają pliki cookies?

jak działają pliki cookies

Ten wpis to efekt moich filozoficznych rozmyślań o jakże ważnym, wręcz sakralnym dla marketerów temacie i egzystencjalnym pytaniu: jak działają pliki cookies? Postanowiłam zgłębić tajniki mechanizmów działania cookies i przełożyć na prosty język, tak aby ta wiedza była coraz powszechniejsza oraz bardziej dostępna dla wszystkich ciekawych świata. Serdecznie zapraszam do lektury!

Czym są pliki cookies?

Pliki cookies to fragmenty informacji wysyłane przez serwer i przekazywane do przeglądarki. Pozwalają zaszyfrować szereg informacji, które są w bezpieczny sposób odczytywane przez stronę. Co istotne, pliki cookies pozwalają także na przechowywanie haseł na danej stronie, wysyłanie formularza z danymi, zapamiętywanie ustawień konkretnej sesji.

Jak działają pliki cookies?

Plik cookie zawiera unikalny numer sesji, który pozwala zidentyfikować konkretnego użytkownika. Ważne jest to, że te informacje mogą być absolutnie niezrozumiałe dla człowieka i zawierać szereg losowych znaków, liczb czy cyfr. Taki numer jest przechowywany w serwerze i zawiera w sobie informacje o danej sesji. Przykładowo, właśnie dzięki temu mechanizmowi, jesteśmy w stanie sprawdzić w Google Analitycs z jakiej przeglądarki korzystają nasi użytkownicy.Innym przykładem jest logowanie się wraz z hasłem, bo to właśnie klucz po którym jesteśmy kojarzeni jaki konkretni użytkownicy. Zwyczajowo aby serwer skojarzył nas z daną sesją, wystarczy wprowadzenie hasła tylko raz. To z kolei umożliwia utworzenie user ID dla klientów – w takim przypadku zawiera już dane personalne i pozwala katalogować sprzedaż per użytkownik.

Plik cookie zostaje przypisany do konkretnej sesji i wysyła do serwera informacje. Po zakończeniu sesji, za każdym razem gdy użytkownik wejdzie na konkretny adres URL, ciasteczko cookie pozwoli zidentyfikować daną wizytę.

Jak długo mogą być przechowywane pliki cookies?

Zgodnie z polskim prawem, wszystko co zawiera dane wrażliwe użytkowników, może być przechowywane maksymalnie 12 miesięcy. Natomiast ciężko jest ocenić, czy ciasteczka przypisywane do sesji podchodzą pod tę definicję. Google Analitycs jest w stanie przechowywać ciasteczka nawet do 540 dni, chyba że, użytkownik ręcznie je wyczyści. W praktyce cookies nie mają daty ważności i są w przeglądarce do momentu ich usunięcia.

Jak cookie nie działa

Na sam koniec tematu, zamieszczam autorskie memy zatytułowane „świat bez cookies”. Wierzę, że to najprzyjemniejszy sposób przyswajania wiedzy!

świat bez plików cookie

Czy pliki cookie mogą być niebezpieczne?

Zdecydowana większość ciasteczek nie stanowi samo w sobie zagrożenia. Pliki cookies powstały w celu usprawnienia działania serwisu i zapamiętywaniu informacji o sesji, skracając czas ładowania.

Jak to zazwyczaj w internecie bywa, największym zagrożeniem jest czynnik ludzki. O ile sama technologia cookies nie może wyrządzić krzywdy, o tyle przechwycenie danych z ciasteczek i wykorzystywanie ich w niewłaściwy sposób już owszem. 

Jak chronić się przed potencjalnym zagrożeniem?

  • regularnie czyść ciasteczka w przeglądarce
  • korzystaj z trybu incognito
  • nie zapisuj automatycznie haseł w przeglądarce
  • korzystaj regularnie z programu antywirusowego
  • zainstaluj VPN
  • korzystaj z więcej niż jednej przeglądarki

Niniejszy wpis ma cel edukacyjny i nie zamierzam zniechęcać do obsesyjnego rezygnowania z cookies. Najważniejszym czynnikiem jest świadomość tego na co się zgadzamy, zatem zachęcam do czytania informacji zawartych przed akceptowaniem pliku cookies. Internet zmienia się obecnie na naszych oczach, a prywatność i świadomość danych będą odgrywały coraz bardziej znaczącą rolę.

Related

Privacy sandbox – Google chowa ciasteczka

Ah te problematyczne ciasteczka, które Google powoli i boleśnie dla marketerów, zjada. Czy jest się czego bać a specjaliści od reklam online już powinni zacząć szukać nowej pracy? Jak zawsze i niezmiennie, zapraszam do lektury mojego artykułu aby poznać odpowiedź na nurtujące pytania!

Czytaj dalej

Poradnik zakładania konta w Google Search Console

Niezbadane są wyroki Google i jego zamiary, jednak próbować je poznać warto. W świecie analityki internetowej nie ma dziedziny, której nie dałoby się zmierzyć, tak jest i w przypadku monitorowania pozycji naszej strony w internecie. Zapraszam do lektury narzędzia, które zaraz po Google Analitycs jest prawdziwym must have dla każdego kto swoją witrynę optymalizuje samodzielnie.

Czytaj dalej