Trzymanie porządku w naszej analityce może przysparzać nie lada problemów. Linki przychodzące z social media pojawiają się pod różnymi postaciami w zależności od urządzenia, to samo narzędzie w wersji mobilnej a aplikacji pokazuje różne dane… Rozwiązaniem wszystkich problemów takich jak te wymienione jest proste – pogrupuj swoje kanały w Google Analytics. Zapraszam do mojego wpisu w którym wspólnie zgłębimy ten temat!

Domyślne grupowanie kanałów

Najwygodniejszą metodą jest pozwolić aby domyślnie grupowanie kanałów wskazało nam na co zwrócić uwagę. Absolutnie nie neguję tego modelu gdyż jest wystarczający na początkującą stronę, mały sklep e-commerce czy blog osobisty. W przypadku rozbudowanych stron z wieloma podstronami i linkowaniem, warto zadbać o grupowanie według własnych kryteriów, o wiele bardziej zaawansowanych niż te podstawowe. Poniższy screen pokazuje najprostsze grupowanie, które każdy znajdzie na swoim koncie Google Analytics w zakładce Administracja -> Ustawienia kanałów -> Grupa kanałów. Zabrakło w poniższym zestawieniu kanałów brandowych, o których napiszę trochę szerzej w dalszej części artykułu. To chyba najbardziej ekscytujący rodzaj kanału, z którymi mierzy się wielu marketerów.

domyślne grupowanie kanałów
Domyślne grupowanie kanałów

Direct – w tym miejscu wpadają wszystkie wizyty, które pochodzą z wyszukiwań strony wpisanej bezpośrednio w wyszukiwarkę. Użytkownicy przychodzący z tego kanału zazwyczaj wiedzą czego szukają, znają nasz brand i często są najbardziej lojalnymi klientami. W przypadku dużych e-commerców a także sklepów stawiających na relację z klientami, kluczowa jest łatwa i chwytliwa nazwa, którą bez problemu można wpisać w przeglądarkę. Jednym z ciekawszych praktyk dla wejść direct może poszczycić się Zalando, na stronę którego traficie po wpisaniu adresów URL ze słowami “zolando” i “zelando”. Szach-mat!

Organic search – do wyszukiwań organicznych wpadają frazy związane z Twoją stroną. Czym wyżej w pozycji wyszukiwarki się znajdujesz, tym więcej ruchu na stronie zdobywasz. Słowa organiczne zazwyczaj dotyczą konkretnych potrzeb lub usług poszukiwanych przez użytkowników takich jak “długi czarny zimowy damski płaszcz rozmiar S”. W tym wypadku występuje konkretna intencja zakupowa, użytkownik określa i definiuje swoją potrzebę, dostarczając marce informacje o typie klientów zaintersowanych ich usługą. Świetną metodą wychwycenia jak największej ilości zapytań użytkowników jest dynamiczna kampania w Google Ads.

Social – zakładka społecznościowa pokazuje ruch pochodzący ze wszystkich stron, które Google definiuje jako social media. Co ważne i znaczące dla analityki – w tym miejscu nie występuje podział na paid search i social, co oznacza że reklama z Facebooka trafi w innej miejsce niż osoba przychodząca z postów organicznych.

Email – jako “e-mail” rozumiemy newslettery przychodzące ze strony do użytkowników, którzy wyrazili chęć otrzymywania takich informacji od marki. Dobrze sprawdza się jako “hot lead” do użytkowników którzy zapisują się aby otrzymać zniżkę, jednak miłym gestem będzie także mail wysłany do użytkownika z przypominajką o porzuconym koszyku. Dwie pieczenie na jednym ogniu, obie Google klasyfikuje w tej samej grupie kanałów.

Affiliates – do linków afiliacyjnych Google zalicza wszystkie witryny które należą do programów partnerskich. Warto śledzić tę zakładkę zwłaszcza przy prowadzeniu bloga, który udostępnia swoją przestrzeń w celach afiliacyjnych. Gromadzi ciekawe dane z dokładnym grupowaniem z miejsca odesłania.

Referral – grupa kanałów czczona przez seowców. To właśnie tu wpadają wszystkie ciężko wypracowane linki, które kierowały na stronę i sprowadziły na nią użytkowników. Dobre miejsce do analizy, zwłaszcza przy budowaniu marki osobistej i ogłaszaniu konkursów oraz udzielania wpisów gościnnych. Uwaga, warto w przypadku e-commercu zwrócić na ten kanał szczególną uwagę, bo to właśnie tu mogą przypadkiem trafiać nasze konwersje z powodu odesłań np. do strony z płatnościami PayU.

Paid search – do płatnych wyników wyszukiwań wpada wszystko co jest płatne i należy do Google. W przypadku pozostałych kanałów, warto stworzyć oddzielne ręczne kanały i pogrupować jako paid social media, paid Linkedin itp.

Other advertising – tutaj wpada wszystko tajemniczno zwane “inne reklamy” czyli reklamy pochodzące z Bing Ads czy Yandex Direct. Zwyczajowo puste i mało interesujące, toteż nikt o tej zakładce nie pamięta.

Display – przysparzający każdego specjalistę Google Ads o ból głowy, osobny niezależny i całkowicie zbędny kanał poświęcony reklamie displayowej. Ciężki do wytłumaczenia klientowi, oderwany od reszty kanałów Google Ads, kanał ten informuje o użytkowników przychodzących z reklamy banerowej.

Grupowanie kanałów związanych z marką

grupowanie kanałów brandowych

Powyższy screen pokazuje prawdę objawioną wszystkich dużych i rozpoznawalnych marek zwanych kampaniami brandowymi. Pod tymi hasłami kryją się wszystkie frazy zawierające nazwę marki, które w większości e-commerce zagarniają największą część tortu. Wracając do przytoczonego powyżej przykładu Zalando, aby oddzielić wszystkie frazy zawierające to słowo takie jak “damskie buty na słupku Zalando” czy “wyprzedaże Zalando” warto pogrupować je jako osobne. Co ważne – powyższy screen mówi o grupowaniu w przypadku paid serach czyli wyszukiwaniach pochodzących z reklam. Generyczne wyszukiwania to wszystkie pozostałe frazy, które nie uwzględniają tej brandowej.

Jak stworzyć kanały brandowe?

Administracja -> Ustawienia kanału -> Zarządzaj hasłami związanymi z marką -> Wpisz wszystkie frazy związane z marką -> Skonfiguruj

Własne grupowanie kanałów

Na koniec zostawiam esencję płynącą z całego artykułu, czyli możliwość grupowania kanałów według własnych potrzeb. Służy ono wyświetlaniu i porównywaniu danych według nazwy kanału oraz źródła ruchu, medium lub nazwy kampanii.

Kanały można oprzeć na docelowym URL, kampanii, medium, formacie i wielu innych wytycznych. Do wyboru mamy reguły dotyczące najważniejszych miejsc pozyskiwania ruchu. Poniżej podaję kilka przykładowych kanałów własnych, które uważam za istotne w pracy z kanałem Google Ads.

własne grupowanie kanału
  • Paid search (brand)
  • Paid search (organic)
  • GDN nowi
  • GDN remarketing
  • Referral Ceneo
  • Referral Allegro