Odesłania z Facebooka w Google Analitycs

Odesłania z Facebooka w Google Analitycs to temat rzeka, który przynajmniej w moim wypadku, wywołuje frustrację chaosem jaki wprowadzają wychodzące linki z Facebooka do uporządkowanego, analitycznego świata Google Analitycs. Rozwiązaniem może być grupowanie kanałów bądź zastosowanie filtra zaawansowanego w celu przypisania ruchu w konkretne miejsce. O ile już wiesz jak to zrobić, to byłoby zasadniczo tyle w temacie całego wpisu. Jeśli jednak chcesz zrozumieć skąd właściwie się to bierze i w jakim celu Facebook tak robi, znajdujesz się w dobrym miejscu i gorąco zachęcam do całej lektury. Mam nadzieję, że mój wpis przyczyni się do “aha” momentów (czyli: aha, czyli to w sumie logiczne). Zatem do dzieła!

Gdzie znajdziemy odesłania z Facebooka w Google Analitycs?

Odesłania z Facebooka (albo też “referral”) są dostępne w zakładce Pozyskiwanie -> Źródła medium z dodaniem wymiaru źródło/medium zawiera “Facebook”. Jeżeli prowadzimy działania organiczne oraz płatne, powinniśmy widzieć w medium zarówno referral jak i paid/social media. 

Nasze odesłania w podstawowej wersji mogą wyglądać podobnie jak te przedstawione na poniższym screenie (pochodzące ze statystyk mojej strony). Oznaczenia umieszczone przed nazwą Facebook mogą okazać się lekko mylące, co zatem oznaczają?

odesłanie z Facebooka

Prywatność zaszyfrowana w linku

Temat wydał mi się na tyle interesujący a zarazem wzbudził moją ciekawość, że zdecydowałam się doszukać źródeł tych zmian w odesłaniach z Facebooka. Okazuje się, że w celu ochrony prywatności, dodawane są oznaczenia narzędzia przez które link przechodzi w celu oznaczenia go jako bezpieczny. Tym narzędziem jest wewnętrzny tool Facebooka zwany Link Shim.

Jak sami developerzy i twórcy tego systemu przyznają, powstał on w 2008 roku w celu ochrony użytkowników przed spamem bądź złośliwą zawartością. “Podkładka łącza” działa za każdym razem jak zostanie kliknięty link, a jego zawartość zostaje sprawdzona oraz oznaczona jako bezpieczna (lub niebezpieczna). Złośliwy URL zostaje wykryty na tym etapie a użytkownik otrzymuje informacje o tym, że dana strona nie jest bezpieczna.

Dlaczego jest to potrzebny system? Na portalach społecznościowych funkcjonujemy pod naszym prawdziwym imieniem i nazwiskiem (z reguły) i każde odesłanie zawierałoby nasze dokładne dane osobowe i zdradzałoby o nas o wiele za dużo a zarazem niezgodnie z prawem ochrony naszych danych.

 

Oznaczenia odesłań z Facebooka

Litery umieszczone przez nazwą źródła wskazują na urządzenie z którego pochodzi dany użytkownik. Druga rzecz widoczna w danym linku to oznaczenie czy przeszedł on przez system Link Sim.
 
l.facebook.com – desktop, przeszedł przed Link Shim
lm.facebook.com – mobile, przeszedł przed Link Shim
m.facebook.com – mobile
 

Filtrowanie danych

W bardzo łatwy sposób można uporządkować wszystkie odesłania z Facebooka w jednym miejscu. Wystarczy utworzyć filtr w Google Analitycs z komendą “wyszukaj i zastąp”.

Znajdź ciąg: .*\.facebook\.com$

Zastąp ciąg: facebook.com

odesłania z fb

Podsumowanie

Odesłania z Facebooka wymagają pogłębionej analizy i zgrupowania ich w logiczny sposób tak, aby w naszych raportach były bardziej czytelne. Opcją wartą rozważenia jest przedstawiony w tym wpisie sposób z zastosowaniem filtra, jednak drugą opcją jest także grupowanie kanałów. Warto mieć zawsze na uwadze że stosowanie filtrów wymaga przemyślenia ich działania, ponieważ usuwają one trwale i nieusuwalnie dane które gromadzimy w Google Analitycs. Nie działają także wstecz, a kolejność ustawienia filtrów określa kolejność ich działania.

Mam nadzieję, że przedstawione informacje są ciekawe i wartościowe także dla Was. Podzielcie się w komentarzu swoimi sprawdzonymi metodami na odesłania!