Odesłania z Facebooka w Google Analitycs to temat rzeka, który przynajmniej w moim wypadku, wywołuje frustrację chaosem jaki wprowadzają wychodzące linki z Facebooka do uporządkowanego, analitycznego świata Google Analitycs. Rozwiązaniem może być grupowanie kanałów bądź zastosowanie filtra zaawansowanego w celu przypisania ruchu w konkretne miejsce. O ile już wiesz jak to zrobić, to byłoby zasadniczo tyle w temacie całego wpisu. Jeśli jednak chcesz zrozumieć skąd właściwie się to bierze i w jakim celu Facebook tak robi, znajdujesz się w dobrym miejscu i gorąco zachęcam do całej lektury. Mam nadzieję, że mój wpis przyczyni się do „aha” momentów (czyli: aha, czyli to w sumie logiczne). Zatem do dzieła!
Gdzie znajdziemy odesłania z Facebooka w Google Analitycs?
Odesłania z Facebooka (albo też „referral”) są dostępne w zakładce Pozyskiwanie -> Źródła medium z dodaniem wymiaru źródło/medium zawiera „Facebook”. Jeżeli prowadzimy działania organiczne oraz płatne, powinniśmy widzieć w medium zarówno referral jak i paid/social media.
Nasze odesłania w podstawowej wersji mogą wyglądać podobnie jak te przedstawione na poniższym screenie (pochodzące ze statystyk mojej strony). Oznaczenia umieszczone przed nazwą Facebook mogą okazać się lekko mylące, co zatem oznaczają?
Prywatność zaszyfrowana w linku
Temat wydał mi się na tyle interesujący a zarazem wzbudził moją ciekawość, że zdecydowałam się doszukać źródeł tych zmian w odesłaniach z Facebooka. Okazuje się, że w celu ochrony prywatności, dodawane są oznaczenia narzędzia przez które link przechodzi w celu oznaczenia go jako bezpieczny. Tym narzędziem jest wewnętrzny tool Facebooka zwany Link Shim.
Jak sami developerzy i twórcy tego systemu przyznają, powstał on w 2008 roku w celu ochrony użytkowników przed spamem bądź złośliwą zawartością. „Podkładka łącza” działa za każdym razem jak zostanie kliknięty link, a jego zawartość zostaje sprawdzona oraz oznaczona jako bezpieczna (lub niebezpieczna). Złośliwy URL zostaje wykryty na tym etapie a użytkownik otrzymuje informacje o tym, że dana strona nie jest bezpieczna.
Dlaczego jest to potrzebny system? Na portalach społecznościowych funkcjonujemy pod naszym prawdziwym imieniem i nazwiskiem (z reguły) i każde odesłanie zawierałoby nasze dokładne dane osobowe i zdradzałoby o nas o wiele za dużo a zarazem niezgodnie z prawem ochrony naszych danych.
Oznaczenia odesłań z Facebooka
Litery umieszczone przez nazwą źródła wskazują na urządzenie z którego pochodzi dany użytkownik. Druga rzecz widoczna w danym linku to oznaczenie czy przeszedł on przez system Link Sim. l.facebook.com – desktop, przeszedł przed Link Shimlm.facebook.com – mobile, przeszedł przed Link Shimm.facebook.com – mobile
Filtrowanie danych
W bardzo łatwy sposób można uporządkować wszystkie odesłania z Facebooka w jednym miejscu. Wystarczy utworzyć filtr w Google Analitycs z komendą „wyszukaj i zastąp”.
Znajdź ciąg: .*.facebook.com$
Zastąp ciąg: facebook.com
Podsumowanie
Odesłania z Facebooka wymagają pogłębionej analizy i zgrupowania ich w logiczny sposób tak, aby w naszych raportach były bardziej czytelne. Opcją wartą rozważenia jest przedstawiony w tym wpisie sposób z zastosowaniem filtra, jednak drugą opcją jest także grupowanie kanałów. Warto mieć zawsze na uwadze że stosowanie filtrów wymaga przemyślenia ich działania, ponieważ usuwają one trwale i nieusuwalnie dane które gromadzimy w Google Analitycs. Nie działają także wstecz, a kolejność ustawienia filtrów określa kolejność ich działania.
Mam nadzieję, że przedstawione informacje są ciekawe i wartościowe także dla Was. Podzielcie się w komentarzu swoimi sprawdzonymi metodami na odesłania!