Inteligentne ustalanie stawek w Google Ads to nieustanna analiza tego, czy dobrany model faktycznie najlepiej spełni założone cele. Nie ma wątpliwości, że rola automatyzacji i smart biddingu będzie tylko wzrastać, zatem już dziś warto przemyśleć wady i zalety każdej ze strategii a także optymalne ich wykorzystanie. Zapraszam do lektury!

Inteligentne strategie ustalania stawek – rodzaje i znaczenie

Do inteligentnych strategii zaliczamy te rodzaje, których optymalizacją w większej części zajmuje się Google. Oznacza to, że w idealnym modelu ustawiamy budżet, definiujemy w panelu założenia, a reszta magicznymi rękami automatyzacji spełnia się sama.

Jednak taki scenariusz zdarza się niezwykle rzadko z prostej przyczyny – Google otrzymuje i przetwarza setki tysięcy mikrodanych w każdej chwili a tym samym warunki w jakich nasza kampania mierzy się z aukcjami konkurentów są niezwykle dynamiczne.

Przy ręcznym ustalaniu stawek, każde słowo kluczowe „mierzy się” z innymi na ustaloną kwotę CPC, w przypadku automatów kwota ta jest ustalania na podstawie wielu sygnałów i momentów (co oznacza że tracimy kontrolę nad wysokością stawki CPC). 

Do inteligentnych strategii zaliczamy:

Postaram się pokrótce scharakteryzować każdy z wymienionych typów strategii, zastrzegam jednak że lista wariantów i różnych ustawień nie jest wyczerpana (pomijam niektóre ze względu na ich małą praktyczność).

Zwiększ ruch w witrynie z maksymalizacją kliknięć

Jedna z moich ulubionych i najczęściej wybieranych strategii, która kładzie nacisk przede wszystkim na jak najniższy koszt. Jak każda strategia, potrzebuje od tygodnia do czterech aby nauczyć się docelowych stawek, jednak jak się rozkręci to nie ma sobie równych w pozyskiwaniu taniego trafficu.

Słowo klucz tani traffic od razu zapala lampkę w umyśle doświadczonego Google Adsowca i stawia pytanie o jakość. Zresztą niezwykle słusznie – maksymalizacja kliknięć optymalizuje stawki i wygrywa te aukcje, w których można płacić za kliknięcie mniej. Oznacza to mniej adekwatne frazy wyszukiwane i więcej ręcznej pracy z wykluczaniem wyszukiwanych.Maksymalizacja kliknięć Google Ads

Zyskaj wiekszą sprzedaż z maksymalizacją konwersji

W tym miejscu uczulam na zastosowane skróty myślowe, drogi Adsowcu oraz do powstrzymania się od negatywnych komentarzy dotyczących tej archaicznej strategii ustalania stawek. Już uchylam rąbka tajemnicy dla niewtajemniczonych – maksymalizacja liczby konwersji zyskała przyrodnie rodzeństwo w postaci maksymalizacji wartości konwersji.

Biorąc pod uwagę fakt, że można również określić docelowy koszt pozyskania konwersji (CPA) oraz wartość (ROAS), zasadniczo ta strategia wchłonęła w siebie kilka innych.

Do sedna – celem jest jak największa ilość pozyskania opłaconych koszyków bez względu na koszt? Zdecydowanie wypróbuj maksymalizację konwersji, najefektywniej zadziała z wybranym jednym konkretnym typem konwersji. Wady? Etap nauki zwykle bywa bardzo kosztowny. Dla bezpieczeństwa, zaczęłabym od eksperymentu z tą strategią ustalania stawek.

Wyświetlaj się jak najczęściej z docelowym udziałem w wyświetleniach

Niezwykle ciężko w logiczny sposób wytłumaczyć w aktualnych warunkach różnicę między inteligentnymi strategiami ustalania stawek a automatycznymi strategiami ustalania stawek. Ta pierwsza w świetle algorytmów Google nie należy do świata zaawansowanych mechanizmów bidowania a zarazem tylko automatyzuje ręczne procesy.

Idealnym przykładem jest strategia docelowego udziału w wyświetleniach, która jest jak dla mnie bardzo pociesznym typem kampanii – wyobrażam ją sobie jako bardzo daleką kuzynkę smart biddingu z którą widuje się tylko od święta.

Docelowy udział w wyświetleniach idealnie sprawdzi się w kampaniach brandowych, w których zależy nam na tym, aby wyświetlać się jak najczęściej. Do wyboru mamy tutaj umiejscowanie reklamy: na pierwszej pozycji, na górze strony lub w dowolnym miejscu. Przy tym typie strategii niezwykle przydatna w analizie jest kolumna ”udział w wyświetleniach” oraz ”utrata udziału w wyświetleniach”. Ogranicza nas tylko maksymalna stawka za kliknięcie.

Trzymaj koszty w ryzach z docelowym CPA

Bezpieczny typ strategii jeśli zaczynamy przygodę z pracą na konwersji to właśnie strategia docelowego kosztu za konwersje (określana także jako tCPA – target cost per acqusition). Wybierasz z ustawień ten typ, podajesz maksymalną kwotę za konkretną konwersję i czekasz na efekty. Gdyby tylko w rzeczywistości działało to tak idealnie…

Jak określić optymalny koszt na sam początek działań konwersji? Teoretycznie historyczne dane z panelu, pomogą znaleźć punkt wyjścia. W praktyce, pierwsze tygodnie oznaczają wielokrotnie zawyżony koszt, który w naturalny sposób skłania do powrotu do ręcznych strategii. Jak w każdym teście, z czasem kampanie powinny być coraz lepsze i bliższe pożądanej kwocie.

Google uczula ma to, aby przygotować się na ponad dwukrotne wydawanie budżetu dziennego na początku, które powinno zostać wyrównane w skali miesiąca.

Inwestycja w reklamy które się opłacają z tROAS

Ostatni i najważniejszy król strategii ustalania stawek – docelowy ROAS (return on ad spending – zwrot z inwestycji reklamowych). Aby ocenić skuteczność tej strategii, w ciągu 30 dni na kampanii powinno być min. 50 konwersji.

Docelowy ROAS prognozuje wartość konwersji i dąży do osiągnięcia założonych kwot. Oczywiście dobra i skuteczna kampania w Google Ads powinna na siebie zarabiać z ROAS na poziomie min. 100%, jednak nie zawsz udaje się to osiągnąć od początku działania strategii.

Którą strategię ustalania stawek Google Ads wybrać?

Mam nadzieję, że powyższy artykuł pomógł w zrozumieniu podstawowych zastosowań strategii ustalania stawek Google Ads. Nie ma jednego, idealnego modelu prowadzenia rentownych i efektywnych kampanii, wszystko jest kwestią indywidualnych potrzeb biznesowych i możliwości reklamowych. Polecam traktować mój poradnik jak drogowskaz, a nie gotowy model.

Dla wszystkich celów trafficowych niezawodna może okazać się maksymalizacja kliknięć, która ceni najtańsze aukcje z najwyższą ilością kliknięć. W poszukiwaniu konwersji sprawdzą się trzy strategie, każda z innym celem: maksymalizacja liczby konwersji ( jak najwięcej sprzedaży), tCPA (ustalony docelowy koszt za konwersję) oraz tROAS (docelowa wartość konwersji). Jeśli walczymy o wyświetlenia naszej reklamy, idealnie wpasuje się strategia docelowego udziału w wyświetleniach.

A Ty na którą stawiasz? Do przeczytania wkrótce!