Wykluczanie haseł nieadekwatnych do naszych słów kluczowych może skutecznie obniżyć jakość naszej reklamy. Dlatego warto przeglądać regularnie frazy, jakie wyszukują użytkownicy, którzy widzą nasze reklamy. Zapraszam do mini-poradnika o typach wykluczających słów kluczowych, które nie zawsze są takie oczywiste!

Działanie wykluczających słów kluczowych

Wykluczające słowa kluczowe umożliwiają większą kontrolę nad słowami, jakie wpadają do naszej gruy reklam i dają możliwość skoncentrowania się na głównych dla specyfiki naszego biznesu słowach. Precyzyjniejsze targetowanie reklam oznacza dotarcie do grupy docelowej zainteresowanych naszym produktem bądź usługą, a tym samym obniża koszty za kliknięcie i pozwala zwiększyć nasz zwrot z inwestycji z reklamy (ROAS). 

Do wykluczających słów kluczowych zalicza się te frazy, które mogą mieć podobne semantycznie znaczenie ale odnosić się do całkiem innego, często nieadekwatnego pojęcia, np. “pióro” rozumiane jako pióro do pisania albo pióro ptaka. Co ważne – słowa wykluczające w takiej formie występują tylko w sieci wyszukiwania. W sieci displayowej oraz reklamach video, wskazują strony docelowe z wybranymi frazami, gdzie nie należy wyświetlać reklam. W przeciwieństwie do sieci wyszukiwania, mają ograniczenie do 5 000 wykluczających haseł.

Słowa kluczowe można zastosować do pojedynczej grupy reklam, do całej kampanii albo do całego konta – wszystko zależy od różnorodności naszych fraz, adekwatności do wyszukiwanych haseł a przede wszystkim kosztów jakie ponosimy za kliknięcia w hasła, które nie przekładają się na realizację naszego celu.

Warto pamiętać że wykluczenia nie działają tak samo jak słowa kluczowa i należy ręcznie dodawać liczbę mnogą, wszystkie możliwe odmiany, synonimy oraz frazy na długi ogon z większą ilością słów.

Rodzaje wykluczających słów kluczowych

  • dopasowanie przybliżone – domyślnie ustawione dopasowanie, które zostanie zastosowane jeśli przyjmiemy rekomendację Google wyświetlaną na pierwszej stronie panelu Google Ads; wyświetlanie reklamy zostanie zablokowane nawet jeśli wyszukiwane słowa będą w odwrotnej kolejności; w wykluczających słowach kluczowych znak modyfikatora “+” jest ignorowany i traktowany tak samo jak dopasowanie przybliżone

Przykład wykluczenia: damskie skórzane botki na słupku

dopasowanie przybliżone

  • dopasowanie do wyrażenia – reklama nie zostanie wyświetlona w przypadku zastosowania podanych słów, w dowolnej kolejności, odmianie badź szyku zdania pod warunkiem że słowa kluczowe są w tej smej kolejności

Przykład wykluczenia: “ceramiczne talerze”

dopasowanie do wyrażenia

 

  • dopasowanie ścisłe – obejmuje tylko i wyłącznie dokładne słowa, które są podane jako wykluczenia, wszystkie dodatkowe powodują wyświetlanie się reklamy

Przykład wykluczenia: [tablet dla grafika]

dopasowanie ścisłe

 

Czy w sieci reklamowej warto używać wykluczających słów kluczowych?

W sieci reklamowej wszystkie słowa wykluczające są traktowane tylko w dopasowaniu ścisłym. Sprawdzą się w przypadku kierowania po tematach bądź słowach kluczowych, na które nie chcemy wyświetlać nasze reklamy.

Dodanie słowa kluczowego “używany laptop” do wykluczeń naszej reklamy graficznej sprawi, że wszystkie licytacje witryn które zawierają to słowo w swojej treści zostaną zablokowane.

 

Jakie symbole są ignorowane z wykluczeń Google Ads?

  • znaki interpunkcyjne takie jak +!?@#
  • operatory zapytań “site”, “or” są zamieniane na słowa w dopasowaniu ścisłym
  • dodanie znaku “-” powoduje że system ignoruje słowo zamieszczone za tym znakiem, np. podkład -kryjący sprawi że wykluczające będzie samo słowo “podkład”
  • dopasowanie przybliżone z modyfikatorem jest ignorowane
  • ignorowane słowa kluczowe zostaną wyświetlone jeśli zapytanie będzie się składało z ponad 16 słów

 

Wykluczanie słów kluczowych ma dużo sensu, zwłaszcza jeśli zarządzamy dużym i rozbudowanym kontem Google Ads. W takim wypadku najlpiej regularnie przegląda listę wyszukiwanych haseł i analizować ją od tych z największym kosztem a najniższą konwersją. Dodatkowo warto pamiętać o dodaniu adnotacji do wykresu Google Ads, aby nie dublować wykluczeń i nie przegapić tych z najświeższą datą.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *