Jeśli prowadzisz e-commerce bądź własne działania reklamowe i nie słyszałeś o Google Merchant Centre, dzisiejszy wpis pomoże Ci sporo nadrobić. Zapraszam też do poradnika Google Merchant Centre, w którym omawiam jak postawić pierwsze kroki z tym narzędziem. Dzisiaj biorę na warsztat fundamenty reklamy produktowej, czyli plik danych na bazie produktów dostępnych na sklepie. Jeśli interesuje Cię konkretna część artykułu, poniżej krótka ściągawka. Zaczynamy!
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym jest Google Merchant Centre
- czym jest feed produktowy
- reklamy produktowe Facebook Ads
- reklamy produktowe Google Ads
Co to jest Google Merchant Centre?
Google Merchant Centre to podstawowe miejsce, od którego musimy zacząć, jeśli chcemy reklamować swoje produkty za pomocą Google Ads. Takie reklamy wyświetlają się nad wynikami wyszukiwania i wyglądają w następujący sposób:
Co to jest plik produktowy?
Plik danych (zwany też: plik produktowy, feed produktowy) to lista naszych produktów dostępnych w sklpeie online, przygotowana zgodnie z wytycznymi Google. Zawiera w sobie takie informacje jak nazwa produktu, cena, nazwa sprzedającego czy koszty dostawy.
Jak stworzyć plik produktowy?
Tworzenie pliku danych wydaje się skomplikowane i trudne z pozoru, jednak do większości znanych platform sprzedażowych istnieją wtyczki lub integracje, które robią to za nas w sposób automatyczny.
Google rekomenduje, aby w takim pliku danych uwzględnić cały asortyment sklepu. Warto potraktować to jak wirtualną inwentaryzację sklepu i trzymać wszystkie produkty zgodnie ze stanem faktycznym. Poniżej znajduje się lista wymaganych atrybutów, aby taki plik stworzyć.
Podstawowe dane produktów:
- identyfikator [id]
- tytuł [title]
- opis [description]
- link [link]
- link do zdjęcia [image link]
- dostępność [availability]: w magazynie [in_stock], niedostępny [out_of_stock], przedsprzedaż [preorder], chwilowo niedostępny [backorder]
- cena [price]
- marka [brand]
- GTIN [gtin]
- stan [condition]: nowy [new], odnowiony [refurbished], używany [used]
Najczęstsze problemy z feedem produktowym
Poniżej zebrałam listę najczęstszych bolączek, z którymi borykają się klienci, podczas konfiguracji Google Merchant Centre. Lista oczywiście nie jest skończona, wszystko zależy od branży i naszego asortymentu.
- Brak numerów GTIN
Atrybut GTIN to wartości globalnych numerów jednostki handlowej, za pomocą której system jest w stanie identyfikować numery. Jeśli nie importujesz produktów, tylko posiadasz własne, nadaj dowolny numer, najlepiej w kolejności dodawania produktów: 001, 002, 003 etc. Rozwiąże to problem z wymaganym numerem, bez którego plik produktowy nie będzie poprawny.
- Koszty dostawy nie są jednolite
Jeśli koszty dostawy, które są obowiązkowe, są różne w zależności od typu dostawy czy miejsca zamieszkania, najbezpieczniej skorzystać z zaawansowanych opcji dostawy i każdy typ dostawy dopasować do odpowiedniej ceny. Domyślnie mamy do wyboru opcje: bezpłatna dostawa po przekroczeniu kwoty, bezpłatna dostawa, zależna od zakresu wartości, stała stawka.
- Produkty są odrzucone
W pierwszej kolejności warto zajrzeć do zakładki diagnostyka, a następnie uważnie przyjrzeć się temu, jaki jest powód odrzucenia reklamy. W większości przypadków, są to błahe problemy, ktore można rozwiązać od razu, takie jak: za dużo treści w opisie, brak zgodności ceny z produktem na stronie czy brak dostępności produktu.
- Feed się nie odświeża
Jeżeli zauważymy, że feed produktowy się nie odświeża poprawnie, warto spojrzeć w ustawienia jak często odświeża się domyślnie. W przypadku dużych kont, można aplikować do swojego opiekuna Google o plik produktowy odświeżany co godzinę.
- Reklamy produktowe się nie wyświetlają
W przypadku reklam produktowych w Google Ads, może być multum powodów, dlaczego reklamy się nie wyświetlają. Najczęstsze z nich to: za mały budżet, zbyt wąskie targetowanie, za wysoki ROAS na sam początek kampanii, zła konfiguracja kampanii.
Czy w Facebook Ads mogę wykorzystać plik produktowy?
Generalną rolą pliku produktowego jest wyświetlanie naszego asortymentu w reklamach. Taką też opcje dają reklamy produktowe Facebook Ads, które bazują na podobnej zasadzie co plik produktowy do Google Merchant Centre. Raz przygotowany feed możemy wykorzystać w wielu miejscach, musimy jednak mieć odpowiednio skonfigurowane konto reklamowe na Facebooku, aby odpowiednio mierzyć transakcje pochodzące z tego typu reklam.
Jak uruchomić reklamy produktowe w Google Ads?
Reklamy Google Shopping to nic innego jak produkty przesyłane z Google Merchant Centre do Google Ads. Kiedy mamy już to zrobione, możemy stworzyć typ kampanii produktowej, w której możemy promować nasze produkty.
Potrzebujesz wsparcia w reklamie swoich produktów?
Najczęstszym typem zapytania, które do mnie wpadają, są właśnie te dotyczące plików produktowych Google Merchant Centre. Postanowiłam wziąć się za edukację i szerzenie tej wiedzy, jeśli jednak frustruje się konfiguracja i aspekty techniczne, jestem tu aby pomóc. Napisz do mnie na maila witaj@kingasroka.pl lub skorzystaj z formularza kontaktowego dostępnego na dole tej strony. Wspólnie rozkręćmy Twoją sprzedaż.
Jeśli podobał Ci się mój artykuł, daj znać w komentarzu lub udostępnij mój artykuł na Linkedinie. Do przeczytania wkrótce!