Jeśli prowadzisz e-commerce bądź własne działania reklamowe i nie słyszałeś o Google Merchant Centre, dzisiejszy wpis pomoże Ci sporo nadrobić. Zapraszam też do poradnika Google Merchant Centre, w którym omawiam jak postawić pierwsze kroki z tym narzędziem. Dzisiaj biorę na warsztat fundamenty reklamy produktowej, czyli plik danych na bazie produktów dostępnych na sklepie. Jeśli interesuje Cię konkretna część artykułu, poniżej krótka ściągawka. Zaczynamy!

Z tego artykułu dowiesz się:

Co to jest Google Merchant Centre?

Google Merchant Centre to podstawowe miejsce, od którego musimy zacząć, jeśli chcemy reklamować swoje produkty za pomocą Google Ads. Takie reklamy wyświetlają się nad wynikami wyszukiwania i wyglądają w następujący sposób:

reklamy produktowe Google Merchant Centre

Co to jest plik produktowy?

Plik danych (zwany też: plik produktowy, feed produktowy) to lista naszych produktów dostępnych w sklpeie online, przygotowana zgodnie z wytycznymi Google. Zawiera w sobie takie informacje jak nazwa produktu, cena, nazwa sprzedającego czy koszty dostawy.

Jak stworzyć plik produktowy?

Tworzenie pliku danych wydaje się skomplikowane i trudne z pozoru, jednak do większości znanych platform sprzedażowych istnieją wtyczki lub integracje, które robią to za nas w sposób automatyczny.

Google rekomenduje, aby w takim pliku danych uwzględnić cały asortyment sklepu. Warto potraktować to jak wirtualną inwentaryzację sklepu i trzymać wszystkie produkty zgodnie ze stanem faktycznym. Poniżej znajduje się lista wymaganych atrybutów, aby taki plik stworzyć.

Podstawowe dane produktów:

  • identyfikator [id]
  • tytuł [title]
  • opis [description]
  • link [link]
  • link do zdjęcia [image link]
  • dostępność [availability]: w magazynie [in_stock], niedostępny [out_of_stock], przedsprzedaż [preorder], chwilowo niedostępny [backorder]
  • cena [price]
  • marka [brand]
  • GTIN [gtin]
  • stan [condition]: nowy [new], odnowiony [refurbished], używany [used]

Najczęstsze problemy z feedem produktowym

Poniżej zebrałam listę najczęstszych bolączek, z którymi borykają się klienci, podczas konfiguracji Google Merchant Centre. Lista oczywiście nie jest skończona, wszystko zależy od branży i naszego asortymentu.

  1. Brak numerów GTIN

Atrybut GTIN to wartości globalnych numerów jednostki handlowej, za pomocą której system jest w stanie identyfikować numery. Jeśli nie importujesz produktów, tylko posiadasz własne, nadaj dowolny numer, najlepiej w kolejności dodawania produktów: 001, 002, 003 etc. Rozwiąże to problem z wymaganym numerem, bez którego plik produktowy nie będzie poprawny.

  1. Koszty dostawy nie są jednolite

Jeśli koszty dostawy, które są obowiązkowe, są różne w zależności od typu dostawy czy miejsca zamieszkania, najbezpieczniej skorzystać z zaawansowanych opcji dostawy i każdy typ dostawy dopasować do odpowiedniej ceny. Domyślnie mamy do wyboru opcje: bezpłatna dostawa po przekroczeniu kwoty, bezpłatna dostawa, zależna od zakresu wartości, stała stawka.

koszty dostawy Google Merchant Centre
tabela kosztów dostawy
  1. Produkty są odrzucone

W pierwszej kolejności warto zajrzeć do zakładki diagnostyka, a następnie uważnie przyjrzeć się temu, jaki jest powód odrzucenia reklamy. W większości przypadków, są to błahe problemy, ktore można rozwiązać od razu, takie jak: za dużo treści w opisie, brak zgodności ceny z produktem na stronie czy brak dostępności produktu.

  1. Feed się nie odświeża

Jeżeli zauważymy, że feed produktowy się nie odświeża poprawnie, warto spojrzeć w ustawienia jak często odświeża się domyślnie. W przypadku dużych kont, można aplikować do swojego opiekuna Google o plik produktowy odświeżany co godzinę.

  1. Reklamy produktowe się nie wyświetlają

W przypadku reklam produktowych w Google Ads, może być multum powodów, dlaczego reklamy się nie wyświetlają. Najczęstsze z nich to: za mały budżet, zbyt wąskie targetowanie, za wysoki ROAS na sam początek kampanii, zła konfiguracja kampanii.

Czy w Facebook Ads mogę wykorzystać plik produktowy?

Generalną rolą pliku produktowego jest wyświetlanie naszego asortymentu w reklamach. Taką też opcje dają reklamy produktowe Facebook Ads, które bazują na podobnej zasadzie co plik produktowy do Google Merchant Centre. Raz przygotowany feed możemy wykorzystać w wielu miejscach, musimy jednak mieć odpowiednio skonfigurowane konto reklamowe na Facebooku, aby odpowiednio mierzyć transakcje pochodzące z tego typu reklam.

Jak uruchomić reklamy produktowe w Google Ads?

Reklamy Google Shopping to nic innego jak produkty przesyłane z Google Merchant Centre do Google Ads. Kiedy mamy już to zrobione, możemy stworzyć typ kampanii produktowej, w której możemy promować nasze produkty.

Potrzebujesz wsparcia w reklamie swoich produktów?

Najczęstszym typem zapytania, które do mnie wpadają, są właśnie te dotyczące plików produktowych Google Merchant Centre. Postanowiłam wziąć się za edukację i szerzenie tej wiedzy, jeśli jednak frustruje się konfiguracja i aspekty techniczne, jestem tu aby pomóc. Napisz do mnie na maila witaj@kingasroka.pl lub skorzystaj z formularza kontaktowego dostępnego na dole tej strony. Wspólnie rozkręćmy Twoją sprzedaż.

Jeśli podobał Ci się mój artykuł, daj znać w komentarzu lub udostępnij mój artykuł na Linkedinie. Do przeczytania wkrótce!

Udostępnij wpis w social mediach