Jednym z ciekawszych narzędzi jakie oferuje Facebook do reklamowania się jest biblioteka reklam na Facebooku. Narzędzie to daje nam możliwość podpatrzenia co robi konkurencja ale z założenia służy do większej transparentności i przejrzystości reklam o treściach polityczno-społecznych. Co ciekawe, na początku swojego istnienia, Facebook Ads Library pozwalało na podejrzenie reklam niemal każdego reklamodawcy w systemie Facebook Ads, obecnie dotyczy podmiotów z największymi wydatkami a także tych, co do których został powołany do życia – polityków i organizacji o charakterze społecznym.

Jak działa biblioteka reklam na Facebooku?

Biblioteka reklam jest miejscem, w którym można bez problemu wyszukiwać reklamy emitowane w produktach Facebooka przez innych reklamodawców. Można z niej skorzystać, aby uzyskać informacje o emitowanych reklamach – zwłaszcza tych dotyczących tzw. wrażliwych kwestii jak polityka czy kwestie społeczne. Po stronie reklamodawców wymaga to weryfikacji poprzez przesłanie dokumentu tożsamości, a przy reklamie wyświetlane są informacje o osobie bądź organizacji która opłaca reklamę.

Kwestie polityczne i społeczne

W przypadku reklam dotyczących kwestii społecznych, wyborów lub polityki można również wyszukiwać nieaktywne reklamy (które nie są już emitowane w produktach Facebooka). Nie bez przyczyny jest to odrębna kategoria, gdyż w ubiegłych latach było sporo wątpliwości co do rzetelności reklam politycznych, zwłaszcza w kontekście wyborów. Sam Facebook w momencie wprowadzania biblioteki reklam na Facebooku podkreśla: „Transparentność jest dla nas niezwykle ważna. Aby zapobiegać ingerowaniu w wyniki wyborów, Biblioteka reklam pokazuje zatem dodatkowe informacje o tych reklamach, w tym o tym, kto zapłacił za reklamę, jakie poniósł wydatki, oraz o zasięgu reklamy w różnych grupach demograficznych. Reklamy są przechowywane w bibliotece przez 7 lat„.

Gdzie szukać biblioteki reklam?

Bibliotekę reklam znajdziemy pod adresem https://www.facebook.com/ads/library.
Co ciekawe, produkt ten został przedstawiony w 2019 roku w obliczu wielu nadużyć z udziałem Facebooka, w tym najpoważniejszych oskarżeń dotyczących wykorzystania reklam na Facebooku w 2015 roku w kampanii Donalda Trumpa w celu osiągnięcia korzyści politycznych. Tym samym oficjalnie w historii portali społecznościowych, stały się one jednym z narzędzi wykorzystywanych w kampanii politycznej. Dla tych, którzy chcieliby dowiedzieć się o tym więcej, gorąco polecam dokument na Netflixie Hakowanie świata.

Raporty w bibliotece reklam

Raporty dotyczące biblioteki reklam zawierają w sobie takie informacje jak:

  • szacunkową łączną kwotę wydatków każdego z reklamodawców
  • łączną liczbę reklam danego reklamodawcy
  • najpopularniejsze frazy wyszukiwane w danym tygodniu.
  • najwięksi reklamodawcy w danym kraju

Na koniec bardzo interesująca ciekawostka, która przy okazji świetnie pokazuje, jak wykorzystać Bibliotekę Reklam na Facebooku:

Facebook Ads Library

Źródło: https://techcrunch.com/2019/03/28/facebook-ads-library

Jak zawsze zapraszam do podzielenia się refleksjami w komentarzach. 

I klasycznie do przeczytania wkrótce!