Patrząc z niemałym przerażeniem na rychły koniec ery Universal Analytics, zapewne niejeden marketer będzie przez najbliższe miesiące wchłaniał wiedzę w zakresu Google Analytics 4. Podobnie jak wszyscy również jestem w tym procesie – zapraszam zatem na wspólną podróż po przejściu z GA na najnowszą wersję GA4. Dzisiaj na warsztat najpilniejszy temat, czyli równoległa konfiguracja konta. Zaczynamy!
Śledzenie równoległe w dwóch wersjach
Do czasu ostatecznego wycofania z Universal Analytics, mamy możliwość skonfigurowania obu wersji równolegle. Wystarczy wejść w zakładkę Administracja -> Usługa -> Asystent konfiguracji GA4.


To o czym należy pamiętać – dane w GA4 nie będą historycznie skopiowane z wersji UA. Korzystając z asystenta GA4 wystarczy zaznaczyć opcję „Włącz zbieranie danych, korzystając z istniejących tagów” a następnie zostanie utworzona nowa witryna z wypełnionymi podstawowymi danymi (nazwa, url, waluta, strefa czasowa). Dane powinny się pojawiać do 30 minut po konfiguracji.


Konfiguracja GA4
Co ważne, poszczególne typy platform różnią się w minimalnym stopniu konfiguracją. Zazwyczaj wynika to ze specyfiki nowej wersji, która łączy w sumie strumienie danych z różnych źródeł.
- System CMS – niektóre systemy nie obsługują nowej wersji tagi, stąd wymagane jest podjęcie dodatkowych działań. Obecnie tagu GA4 nie obsługują takie witryny m.in jak Magento, Presta, Shopify. Pozostaje zaimplementować odpowiedni fragment html w kodzie. Szczegółowe konfiguracje GA4 dla CMS.
- Witryna – w przypadku witryn, proces implementowania tag jest dokładnie taki sam jak w przypadku poprzedniej wersji. Jedyna różnica to oznaczanie G- przed numerem identyfikatora.
- Aplikacja – z poziomu Firebase można połączyć konto z GA4. Dodajemy strumień danych z podziałem na Android i IOS osobno, tym samym w jednym widoku będą dane ze wszystkich źródeł.


Różnice między Universal Analytics a Google Analytics 4
- identyfikator śledzenia – obecny kod śledzenia rozpoczyna się od „UA-„, w nowszej wersji jest to skrót „G-„
- widok – nie ma już widoków, jest tylko konto i usługa
- brak celów – zostają zastąpione typem zdarzeń
- użytkownik – zmienia się definicja na „aktywny użytkownik”
Podsumowanie
GA4 to niedaleka przyszłość, która już teraz zaczyna się coraz bardziej rozpychać w świecie analityki. Czym szybciej przejdziemy do porządku dziennego nad korzystaniem i analizą danych z nowej wersji, tym bardziej stanie się zrozumiała i przydatna. W tym artykule opisałam podstawy konfiguracji GA4.
Jeśli chcesz poznać podstawowe różnice w nieco szerszym kontekście, zapraszam do wpisu kompleksowy poradnik Google Analytics 4. Na bieżąco będą pojawiać się kolejne artykuły w tej tematyce. Zachęcam też do podzielenia się tym wpisem na swoim kanale na Linkedinie, za co będę ogromnie wdzięczna.
Do przeczytania następnym razem!