Personalizacja relam oznacza, że nasze przeglądarki i urządzenia z których korzystamy się nas uczą. Sprawdzają jakie strony odwiedzany, co oglądamy, gdzie spędzamy w internecie najwięcej czasu, jakie treści konsumujemy i wiele więcej. Kluczowe pytanie o które często pytamy Google brzmi: co wie o mnie moja przeglądarka? Tym wstępem zapraszam na artykuł o naszej prywatności w internecie i personalizowanych reklamach.

Co to znaczy personalizacja reklam?

Po tym jak Google ogłosił wygaszanie ciasteczek 3rd party (zobacz mój artykuł o Privacy Sandbox), użytkownicy i marketerzy zaczęli być bardziej wyczuleni na punkcie poszanowania prywatności. Ci drudzy o wiele bardziej, gdyż realne na kontach Google Ads stały się ostrzeżenia o zawieszeniu konta, w przypadku braku respektowania odmowy przyjęcia ciasteczek.

Jak wyłączyć personalizację reklam na koncie Google?

Zacznę od tego pytania, gdyż paradoksalnie nie da się włączyć tego typu reklam. Google gormadzi o nas, jako o użytkownikach, tzw. sygnały. Na ich podstawie jesteśmy segmentowani jako np. miłośnicy motoryzacji, osoby zakładające firmę, miłośników muzyki, entuzjastów podróży i setki innych konfiguracji.

Takie anonimowe informacje są właśnie gromadzone dzięki wykorzystywaniu ciasteczek, które gromadzą o nas informacje i przechowują je w pamięci podręcznej przeglądarki. Polecam zapoznać się z artykułami w centrum bezpieczeństwa Google na ten temat.

Wyłączyć personalizację możemy bezpośrednio w ustawieniach Google:

  1. Wejdź w ustawienia Google a następnie „Dane i prywatność”.
  2. Przejdź do sekcji „Wykonywane przez Ciebie czynności”.
  3. W sekcji „Ustawienia reklam” wejdź w zakładkę „Personalizacja reklam”.
  4. Najedź kursorem na konkretny element i zaznacz „Wyłącz”.

Czy mój telefon mnie podsłuchuje?

Niech rzuci kamieniem pierwszy, kto nigdy nie zobaczył reklamy w oparciu o to, co niedawno powiedział w poblizu swojego telefonu. Zdarza się to absolutnie nagminnie i nie tylko Google jest naszym stałym towarzyszem gotowym nas skrupulatnie wysłuchać. Dołącza do niego także Facebook oraz Apple (poprzez funkcję Siri).

The Square Comics

Google regularnie zaprzecza temu, jakoby mieli wykorzystywać nasze dane głosowe do analizy i przetwarzania naszych preferncji reklamowych. Deklarują, że nasze dane osobowe są bezpieczne i nie będą sprzedawane do firm trzecich. Nie zaszkodzi jednak wesprzeć ich misji i wyłączyć dla własnego spokoju personalizacji w ustawieniach.

Podsumowanie

Personalizacja to temat, na który na szczęście jesteśmy coraz bardziej wyczuleni. W dobie naszych tożsamości cyfrowych, powinniśmy szczególnie dbać o higienę naszego korzystania z internetu. Oczywiście do wszystkiego warto podchodzić z pełnym racjonalizmem i zakładać, że jednak rynek reklamy online nie jest taki zły, jakim go malują.

Spodobał Ci się mój artykuł? Będzie mi niezwykle miło, jeśli udostępnisz go na swoim Linkedinie bądź innym ulubionym social medium. Jeśli masz jakieś pytania lub przemyślenia w tym zakresie, koniecznie daj mi znać w komentarzach.