Rok 2022. Google zapowiada wielkie i przełomowe zmiany w swoim ekosystemie. Wkrótce zostaną wycofane znane i lubiane formaty reklam rozszerzonych. Kampania inteligenta Google Shopping zostanie wchłonięta przez nowy turbo inteligetny format Performance Max. A automatyczne rekomendacje na koncie spędzają sen z powiek tym, którzy dzielnie walczą kadego dnia z odrzucaniem nachalnych rekomendacji.

Taki krajobraz jednego z najpopularniejszych na świecie systemów reklamowych zastaną ci, którzy swoją przygodę z Google Ads rozpoczynają i czują się zagubieni i przytłoczeni ilością zmian i informacji do przyswojenia. Spokojnie, na szczęście na treść i cel reklamy nadal mamy realny wpływ, warto jednak zaznajomić się ze wszystkimi formatami, aby orientować się pewniej we wszystkich zawiłościach. Gotowi?

Oficjalnie otwieram jeden z najważniejszych wpisów w 2022 na moim blogu, który zamierzam systematycznie uzupełniać. Pomogłam Ci w lepszym rozumieniu świata Google Ads? Koniecznie podziel się tym wpisem w swoich social mediach!

Typy kampanii Google Ads

Do wyboru podczas tworzenia kampanii mamy:

  • kampania w sieci wyszukiwania – wyświetlaj się w wyszukiwarce na konkretne frazy, których mogą szukać Twoi klienci. Skorzystaj z panelu słów kluczowych w Google Ads aby odkryć odpowiednie słowa
  • kampania Performance Max – nowy typ kampanii łączący w sobie wszystkie formaty display&video&shopping. Niewiele można ręcznie ustawić, większość optymalizowana jest automatycznie przy użyciu feedu reklamowego na bazie naszych produktów (w przypadku e-commerce)
  • kampania w sieci reklamowej – reklama graficzna lub video wyświetlana na stronach internetowych lub w aplikacjach
  • kampania produktowa (Google Shopping) – umożliwia wyświetlanie Twoich produktów nad wynikami wyszukiwania w Google oraz w innych miejscach
  • kampania video (YouTube) – format video umieszczony na platformie YouTube oraz na telewizorach smart TV
  • kampania promująca aplikację – zwiększa liczbę pobrań aplikacji mobilnej (Android oraz IOS) lub działań w aplikacji
  • kampania inteligenta – najbardziej zautomatyzowany format reklamy, łączący w sobie wiele różnych typów kampanii; niezwykle ograniczona możliwość konfiguracji i własnych ustawień, odradzana przy pierwszych testach reklam w Google Ads
  • kampania lokalna – przy połączeniu konta z Google Moja Firma, umożliwia reklamowanie stacjonarnych sklepów za pomocą reklam w Google Ads
  • kampania Discovery – przewijana reklama pełnoekranowa wyświetlana m.in. w sekcji „Odkryj” w wyszukiwarce Google na telefonietypy kampanii Google Ads

Od czego zacząć wybór typu kampanii Google Ads?

Każdą kampanię w Google Ads zaczynamy od niemal sakralnego pytania marketerów oraz managerów wyższego szczebla: jaki jest cel? Jaki będzie zwrot z tej kampanii? Jakie mamy wskaźniki sukcesu?

Gdyby pytanie to padło na sali pełnej specjalistów SEO, z pewnością padłaby chóralna odpowiedź „to zależy” (mam nadzieję, że żaden seo-wiec nie poczuje się urażony). Przejdźmy wspólnie przez najpopularniejsze wskaźniki sukcesu poszczególnych typów kampanii (KPI).

Przykładowe KPI dla kampanii Google Ads

  • CPC – koszt za kliknięcie to ważna metryka przy kampaniach w sieci wyszukiwania oraz celach związanych z ruchem na stronie. Na koszty składa się wiele czynników, wśród nich m.in: konkurencyjność, stawka, jakość strony docelowej, trafność strony docelowej, ilość wyszukiwań i popularność danej frazy
  • CTR – współczynnik kliknięć to dobra metryka dla kampanii displayowych (ekhem, ekhem). Absolutnie nie chcę umniejszać roli tego wskaźnika, natomiast, jest on… mocno manipulowany. Uczulam na takie pojęcia w kampaniach banerowych jak „niewłaściwe kliknięcia”, „fraud” czy stosunek wyświetleń do kliknięć (np. 100000000 wyświetleń i… 10 kliknięć). Wnioski podkoloryzowane aby uczulić marketerów na tę metrykę
  • konwersje – zakup, dodanie do koszyka, zapis do newslettera, pobranie e-booka – do wyboru, do koloru. Najważniejsza zasada to skonfigurowanie konwersji w panelu Google Ads, aby brać pod uwagę odpowiednie działanie na stronie. Metryki-córki od konwersji to oczywiście współczynnik konwersji oraz koszt konwersji. Warto brać pod uwagę także okno konwersji oraz atrybucję, które nie zawsze pokazują konwersje z danego miesiąca
  • koszt – abolutnie najważniejsza rzecz, którą każdy czujny marketer sprawdza na sam początek analizy kampanii. Czy wydaje się dzienny budżet? Czy stawki za kliknięcie mają potencjał do obniżenia? Czy wzrost budżetu przekłada się na więcej kliknięć/konwersji? I najważniejsze – Google Ads, niestety, ma prawo wydać więcej ponad budżet dzienny (teoretycznie, w skali miesiąca wraca do normy)

Podsumowując

Typ kampanii jest ściśle powiązany z tym, co chcemy osiągnąć. Dodatkowo, podkreślam, że nie każdy typ biznesu sprawdzi się we wszystkich kampaniach. Rozsądnie jest rozplanować strategie działania adekwatnie do typu biznesu oraz celu.

Co ważne – jeśli nie czujemy się dobrze w zaawansowanych strategiach i rozwiniętych strukturach kont, bo stawiamy pierwsze kroki w Google Ads, nie warto się zniechęcać i całkowicie porzucać starań. Najsmutniejszy wniosek jest taki, że dla systemu Google Ads nie ma żadnej konkurencji o podobnym potencjalne, stąd nasza obecność w tym panelu reklamowych jest niemal obowiązkowa.

Polecam zaczynać metodą małych kroków, od najprostszych działań i testować, testować i testować absolutnie każdą, adekwatną funkcjonalność. Powodzenia w działaniach i do przeczytania w następnym wpisie!

Podoba Ci się mój wpis i chcesz mnie wesprzeć?

Będzie mi niezwykle miło jak udostępnisz mój wpis na Linkedinie!