Marketerzy siedzą już w pierwszych rzędach z popcornem i z napięciem wyczekują tych pierwszych lipcowych dni. Nie tylko ze względu na wakacyjny klimat i wręcz rozleniwiającą pogodę, ale głównie z powodu wielkich emocji, jakie wywołuje wygaszenie ukochanego przez wszystkich narzędzia Universal Analytics i przejście na Google Analytics 4.
Poświęćmy w tym wpisie minutę ciszy na rozpamiętywanie tych beztroskich momentów eksploracji panelu, który wszyscy znamy i kochamy od przeszło 10 lat. A potem weźmy się ostro do pracy, aby zadbać o miękki start w lipcowe statystyki na koncie. To, o czym zapomnieliśmy, boleśnie przypomni o sobie w sierpniowych podsumowaniach i chaotycznym poszukiwaniu metryk, których w GA4 nie ma.


Przejście na Google Analytics 4 krok po kroku
Od czytania morza wpisów na wszystkich mediach społecznościowych, o tym, że na migrację do GA4 jest już za późno, zapewne wielu się poddaje i uznaje, że w sumie jakoś to przetrwają i nie potrzebują całej tej analityki. Zasadniczo, idealny moment na wskoczenie do tego pociągu to 2020 rok, kiedy na pierwszych kontach Google Analytics zaczęła się pojawiać nowa beta. Natomiast ci, którzy zwlekali do ostatniej chwili, nadal mają szansę to zrobić, a nawet patrząc po nastrojach moich studentów i klientów, stwierdzam, że Google Analytics 4 jest o wiele prostszy i szybszy do nauczenia dla początkujących adeptów analityki. Myślę, że to przede wszystkim przez uproszczony interfejs i mniejszą ilość zakładek, a także brak „skażenia” wiedzą z Universal Analytics. Klątwa wiedzy ściga głównie tych specjalistów, którzy od lat pracowali codziennie właśnie z poprzednią wersją tego narzędzia.


Checklista przejścia na GA4
Na kontach pojawia się Asystent migracji, który prowadzi krok po kroku przez wszystkie najważniejsze ustawienia. Skorzystaj z niego, jeśli nie wiesz, od czego zacząć. Pełną listę znajdziesz w oficjalnym poradniku migracji do Google Analytics 4. Poniżej krótka ściągawka z moimi wskazówkami, o co zadbać:
- Sprawdź, czy na stronie znajduje się wgrany kod Google Analytics 4. Dane z Universal Analytics nie zostaną automatycznie przeniesione. Ważne, szczególnie dla osób korzystających z Google Tag Managera.
- Włącz na koncie Google Signals, pozwoli na wykorzystywanie zebranych danych np. w remarketingu reklamowym.
- Skonfiguruj zdarzenia i konwersje na koncie. Pamiętaj, że nie znajdziesz w GA4 celów, które znasz z Universal Analytics.
- Przenieś listy odbiorców do Google Analytics 4.
- Zadbaj o import nowych konwersji do konta Google Ads, jeśli z niego korzystasz. Na bazie tego będą optymalizowane reklamy (szczególnie ważne, jeśli korzystasz z tROAS).
Z najbardziej podstawowych i prostych rozwiązań, to właśnie tyle potrzebujesz do startu nowego konta. Dane z Universal Analytics nie są w żaden sposób migrowane do Google Analytics 4. Oznacza to, że dane w GA4 zobaczysz dopiero od momentu wdrożenia kodu GA4 na stronie.


Zaawansowana konfiguracja GA4
Powyższa lista jest zaledwie muśnięciem całej wspaniałej sztuki analityki internetowej. Czym więcej czasu i uwagi poświęcisz na swoje (bądź klienta) konto, tym wdzięczniej Twoje dane będą dla Ciebie pracować. Jeśli jesteś poziom wyżej, ze swoją wiedzą z zakresu GA4, zadbaj także o te aspekty:
- utwórz niestandardowe zdarzenia w GA4
- połącz konto z Google BigQuery
- włącz User-ID
- wyklucz wewnętrzne adresy IP
- wyklucz bramki płatności i adresy mailowe
- zmień domyślną długość sesji
- zmień zakres przechowywania danych z 2 na 14 miesięcy
- utwórz niestandardowe raporty
- skonfiguruj moduł e-commerce
- zezwól na insighty na koncie
Podsumowanie
Jeśli szukasz wiedzy z zakresu Google Analytics 4, zawsze zachęcam do rozpoczęcia od platformy e-learningowej Google. Przejrzyj uważnie swoje konto i zastanów się, czy znajdziesz w nim odpowiedzi na te pytania biznesowe, które były Ci potrzebne przy Universal Analytics. Ja stawiam sobie zazwyczaj najprostsze pytania, od których rozpoczynam analizę: ile zarobiły kampanie Google Ads? Czy ruch się zwiększa, czy zmniejsza po ostatniej optymalizacji? Czy mam użytkowników powracających? Które źródła ruchu są dla mnie najcenniejsze?
Oprócz tego warto trzymać rękę na pulsie, śledzić zarówno krajowe jak i zagraniczne blogi oraz newsy związane z rozwojem narzędzia. Polecam też obserwować specjalistów w tej dziedzinie na swoim ulubionym medium społecznościowym i regularnie aktualizować swoją wiedzę. Mam nadzieję, że powyższa ściągawka była przydatna i teraz nowe konto Google Analytics 4 już w pełni gotowe do dalszej pracy!