Google Analytics 4 jest wyzwaniem dla wszystkich marketerów ale i nieubłaganą koniecznością. Po kilku nieprzespanych nocach, spowodowanych konfiguracją data layera, zapraszam do kompleksowego poradnika konfiguracji e-commerce w GA4. Jeśli nie wiesz o czym mowa, przeczytaj mój wcześniejszy artykuł o konfiguracji Google Analytics 4. Mam nadzieję, że przynajmniej trochę ułatwi to analityczno-marketingowe rozterki życia. Zaczynamy!
Co znajdziesz w artykule?
- Jak skonfigurować moduł e-commerce w GA4?
- Jak wdrożyć warstwę danych (data layer) w GA4 za pomocą GTM?
- Lista parametrów i wartości w GA4
- Konfigurowanie parametru zakupowego (product_item, view_item)
- Różnice w warstwie danych UA vs GA4
Jak skonfigurować moduł e-commerce w GA4?
Nadeszła wielka godzina, w której Google Analytics 4 jest już wymuskany i gotowy do wielkich działań, ale wydaje się, że coś jest nie tak. Sprawdzasz po kolei w panice zakładki a wtedy widzisz to: brak danych w zakładce e-commerce. W sklepach internetowych to absolutny must have zatem trzeba zakasać rękawy (bądź ktoś, kto to za nas robi powinien) i skonfigurować zdarzenia e-commerce w Google Analytics 4. To co jest ważne to dodawanie parametrów na poziomie zdarzenia jak i samego produktu, przykład od Google:
gtag("event", "view_item", {
// Parametry na poziomie zdarzenia
items: [
{
// Parametry na poziomie produktu
}
]
});
Jak wdrożyć warstwę danych (data layer) w GA4 za pomocą GTM?
Mamy dwie opcje, aby utworzyć warstwę danych (aka. data layer) na naszej stronie: wdrożenie kodu bezpośrednio na stronie lub implementacja niestandardowego kodu HTML za pomocą Google Tag Managera. Zachęcam do przekazania pełnej dokumentacji wdrożenia data layera do naszego developera.
Przykładowy, poprawnie wdrożony kod:
{
event: "checkout_button",
gtm: {
uniqueEventId: 2,
start: 1639524976560,
scrollThreshold: 90,
scrollUnits: "percent",
scrollDirection: "vertical",
triggers: "1_27"
},
value: "120"
}
Jest jeszcze opcja, jeśli mamy ambicje aby dostosować już gotowe rozwiązania. Nie polecam ani nie zniechęcam, uczulam tylko, że warto postępować z cudzym kodem niezwykle ostrożnie. W sytuacji w której kod data layera nie został specjalnie stworzony pod potrzeby naszego biznesu, niekoniecznie będzie wiadomo co może się zadziać. Mowa o galerii szablonów Google Tag Managera. Wybrany subiektywnie przykład na grafice poniżej.
Lista parametrów i wartości w GA4
Wszystkie dostępne parametry i wartości dostępne są w wytycznych Google Analytics. Szczegółowe nazwy parametrów i wymiarów wylistowane są w Google Developer Guide. Poniżej omówię kilka wybranych, które są niezbędne w przypadku prawidłowego pomiaru e-commerce.
Konfigurowanie parametru zakupowego
Zakładając, że mamy już data layer, następnym krokiem jest upewnienie się, że zdarzenia związane z zakupem (purchase) są poprawnie zaimplementowane. Innymi słowy, trzeba przejść całą ścieżkę zakupową, aby mieć pewność, że kupując biały T-shirt damski w rozmiarze S, dokładnie ten produkt pojawi się w Google Analytics. Poniżej krótka ściągawka z listą zdarzeń i przykładowy kod pokazujący sposób wdrożenia.
<!--
Note: In the following code sample, make sure to
replace "TAG_ID" with your tag ID.
Learn more: https://support.google.com/tagmanager/answer/12326985
-->
<!DOCTYPE html>
<html lang="en">
<head>
<!-- Google tag (gtag.js) -->
<script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=TAG_ID"></script>
<script>
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
gtag('js', new Date());
gtag('config', 'TAG_ID');
</script>
</head>
<body>
<div>This is where the purchase form would go</div>
<button>Submit</button>
<script>
gtag("event", "purchase", {
transaction_id: "T_12345_1",
value: 25.42,
tax: 4.90,
shipping: 5.99,
currency: "USD",
coupon: "SUMMER_SALE",
items: [
// If someone purchases more than one item,
// you can add those items to the items array
{
item_id: "SKU_12345",
item_name: "Stan and Friends Tee",
affiliation: "Google Merchandise Store",
coupon: "SUMMER_FUN",
discount: 2.22,
index: 0,
item_brand: "Google",
item_category: "Apparel",
item_category2: "Adult",
item_category3: "Shirts",
item_category4: "Crew",
item_category5: "Short sleeve",
item_list_id: "related_products",
item_list_name: "Related Products",
item_variant: "green",
location_id: "ChIJIQBpAG2ahYAR_6128GcTUEo",
price: 9.99,
quantity: 1
}]
});
</script>
</body>
</html>
Różnice w warstwie danych UA vs GA4
Podstawową różnicą między tymi systemami jest oczywiście rozumienie samego momentu transakcji, innego sposobu zliczania konwersji ale przede wszystkim zróżnicowanie celu od zakupu samego w sobie. Cytując z materiałów Google:
Podsumowanie
Ogromne gratulacje, jeśli uczciwie dotrwasz do tego momentu artykułu. Starałam się zebrać w jednym miejscu wszystkie bolączki, z którymi borykali się moi klienci w poprzednich miesiącach. Kolejny kwartał upłynie pod znakiem gorączkowych przygotowań do finału tej historii, czyli wygaszenia Universal Analytics. Jeśli masz jakieś pytania lub przemyślenia w tym temacie, koniecznie podziel się tym ze mną w komentarzu. Do przeczytania wkrótce!
Koniecznie zobacz:
- Google Analytics 4 Developers Guide
- Artykuł Damiana Ramsa o przychodach w GA4
- Blog Przemka Modrzewskiego z Google
- Kompleksowy poradnik o GA4 Simo Ahavy
- Śledzenie e-commerce Optimize Smart